Carrotmob: wortels voor het goede doel

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe krijg je middenstanders zover om te investeren in duurzaamheid? Brent Schulkin kwam in 2008 met een antwoord, dat niet alleen charmant is, maar ook een win-win situatie oplevert. De carrotmob: Shoppen met je vrienden in ruil voor duurzame ontwikkeling.

Carrotmob: wortels voor het goede doel

Schulkin vond het hoog tijd worden dat winkeliers in San Francisco iets deden aan duurzaamheid. En hij wilde dat op een positieve manier doen: liever met een wortel dan met een stok. Hij ging in zijn buurt langs bij 23 'liquor stores'. Hij beloofde met een grote groep mensen boodschappen te komen bij de winkel die het grootste percentage van de omzet die de groep genereerde, zou investeren in een duurzame aanpassing. De winkels boden tegen elkaar op en de winkel met het hoogste bod -dat was uiteindelijk 22% van de omzet- kon rekenen op een bezoekje van de carrotmob. Zo gezegd, zo gedaan. Met een leuk verslag in de vorm van onderstaand filmpje.

Carrotmob Makes It Rain from carrotmob on Vimeo.

In een paar uur tijd werd er voor meer dan 9000 dollar uitgegeven in die ene winkel. Met het 'carrot-deel' van de omzet werd een zuinig verlichtingssysteem aangelegd. De kopers kochten boodschappen die ze toch al nodig hadden en de winkel draaide een omzet die vele malen hoger lag dan normaal. Én ze konden dus investeren in duurzaamheid. Een tripple-win situation.

Carrotmob is niet beperkt gebleven tot San Francisco. Wereldwijd is het idee overgenomen en ook in Nederland is er een afdeling. Social media maken het uiteraard steeds makkelijker om een groep bij elkaar te krijgen die groot genoeg is om een bedrijf een sappige wortel voor te kunnen houden. De grootste uitdaging ligt bij het vinden van mensen die het voorwerk willen doen. Een stille hint voor de milieubeweging lijkt mij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies