Tien redenen waarom een merk 'unliked' wordt op Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Cotweet en ExactTarget voerden recent een onderzoek uit. Ze onthulden onder andere waarom consumenten die zich in eerste instantie verbonden met een merk door op de ‘like’ button van Facebook te drukken, later besloten dat de liefde over was. 

Zoals elke relatie, begint ook de consumer-brand relatie met een vonk. Je leert elkaar kennen en op basis van die informatie besluit je of er een toekomst bestaat. 55% van de mensen die ooit op de ‘like’ knop drukten, komt daarop terug. 19% negeert het bedrijf, 38% verwijdert het bedrijf uit de newsfeed en 43% komt terug om de relatie formeel te verbreken. Maar wat zijn daarvoor de belangrijkste redenen?

Tien redenen waarom een merk 'unliked' wordt op Facebook

Het is weinig verrassend dat praktisch elke reden te maken heeft met content. Relevantie en frequentie zijn hierbij van het grootste belang. Bedrijven steken vaak teveel energie in het pushen van informatie, maar juist te weinig in het binden en boeien van de fans.

Untitled-23

Van de consumenten onder de 24 verwacht 40% marketingposts te ontvangen na het drukken op de ‘like’ knop. Van de consumenten boven de 35 ligt dit percentage een stuk hoger, namelijk 55%. Er is ook een verschil tussen de seksen te ontdekken. Mannen verwachten minder snel marketingposts dan vrouwen. To like or to dislike? Uiteindelijk blijkt het geen groot verschil te maken. 63% van de consumenten geeft aan dat zij in de toekomst net zo snel –en soms zelfs sneller- een product van het bedrijf zullen kopen. Want als je dan toch uit elkaar gaat, dan liever als vrienden.

Nancy van der Windt

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies