Accept or Decline: Wat staat er in gebruikersvoorwaarden?

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent het moment wel: je hebt net een programma of een app gedownload die je meteen wilt gaan gebruiken. De installatie is net klaar, doemt er plots zo’n scherm op waarop wordt gevraagd of je akkoord wilt gaan met de gebruiksvoorwaarden. Je ziet al aan de scrollbalk dat het een lang verhaal is. Andere apps zeggen zelfs om hoeveel pagina’s het gaat. Een enkel programma laat je niet verder gaan totdat je bij het eind van het document staat, in de veronderstelling dat je het dan gelezen hebt. Wat natuurlijk niet zo is. Je klikt zo snel mogelijk op accepteer en gaat verder.

Accept or Decline: Wat staat er in gebruikersvoorwaarden?
Dit gedrag is begrijpelijk want die voorwaarden zijn op z’n zachtst gezegd weinig aantrekkelijk leesvoer. Maar ze hebben wel betrekking op onze moderne levens die zich voor een steeds groter deel online afspelen. De cloud is praktisch en dikwijls gratis, maar je geeft je mail, foto’s en documenten wel uit handen. Je sluit daarmee een bindend contract af dat je niet hebt gelezen.

Magazine Bright wil - ism tal van andere media waaronder NRC Next, Dutchcowboys & Dutchcowgirls - die voorwaarden met jouw hulp nu juist eens minutieus doornemen en doorlichten op eigenaardigheden. Deels om ons bewuster te maken van de diensten waar we gebruik van maken, deels om antwoorden te vinden op concrete vragen als deze: wanneer je een video uploadt bij YouTube, wordt die opname dan ook eigendom van YouTube? Naast eigendomskwesties kijken we ook naar privacy, garantie en aansprakelijkheid. 

We richten ons vizier voorlopig op Facebook, Google (Search, Gmail, YouTube, Docs), Apple (iTunes, MobileMe), Twitter, Yahoo (Flickr), Microsoft (Hotmail, Windows Live Messenger), Hyves, Marktplaats, Paypal, Dropbox, Foursquare, WhatsApp, Skype, Habbo, Vimeo, Spotify, LinkedIn, WordPress, Tumblr en Blizzard (World of Warcraft).

Je hulp zou bestaan uit het dit keer wel aandachtig doorlezen van voorwaarden. Je krijgt daarbij een lijst met onderwerpen om in de gaten te houden. Daarnaast vragen we je elke verdachte passage te flaggen. Onder 'verdacht' verstaan we zaken die mogelijk onze privacy aantasten maar ook afspraken over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek zich niet bewust is.

Jouw bevindingen worden vervolgens nagelopen door juridische experts, voor zover je dat zelf niet bent, en bij nieuwswaardige bevindingen zullen Bright en de mediapartners (naar eigen inzicht) hierover berichten, eventueel voorzien van het persoonlijke commentaar van de verantwoordelijke deelnemer. Eeuwige roem ligt in het verschiet.

Wat heb je nodig? Een Google-account (oh, the irony), analytisch vermogen en wat vrije tijd.

Meedoen is eenvoudig. Meld je aan door een mail te sturen met je naam (en liefst ook je telefoonnummer) naar crowd@bright.nl.

We reageren vervolgens met meer details. Het onderzoek start op 18 februari, duurt twee weken en maakt gebruik van online tools. Deelname kost je naar schatting een paar uur, meer inzet is altijd welkom.

Naast berichtgeving op Bright verschijnt er in het april-mei nummer van Bright Magazine, dat 22 april verschijnt, een groot eindverslag.
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies