Mond-tot-mondreclame voor een zak geld

Vorig artikel Volgend artikel

Op ieder verjaardagsfeestje heb je wel iemand die helemaal los kan gaan over zijn meest nieuwe gadget, zijn juweeltje van een auto, prachtige koffiemachine of fluweelzachte trui. Prima om een avondje naar te luisteren en sommige mensen kunnen het met zo'n enthousiasme vertellen, dat het stiekem ook best je eigen interesse of hebberigheid prikkelt. Maar wat als blijkt dat de beste man (of vrouw) betaald wordt door de autodealer om de hoek, dan kijk je er toch ineens heel anders naar. The Joneses, maar dan in het echte leven, lijkt ongeloofwaardig, maar het behoort inmiddels tot de orde van de dag.

Sommige tweeps laten zich flink betalen voor een fijn stukje sluikreclame. Hiervoor wordt de mooie term Social Whispers gebruikt. Neem Marco Borsato met z'n Nespresso, maar ook Elizabeth Hurley en Lily Allen hebben zich laten strikken om via Twitter reclame te maken voor respectievelijk Estée Lauder en PlayStation. Nu kunnen we het Marco natuurlijk vergeven, aangezien hij diep in de faillissementen zat. Maar erg sympathiek is het niet.

Facebook gaat nog een stapje verder en gaat de 'likes', 'status updates' en 'Check-ins' vermarkten aan adverteerders. Overigens zonder dat dit iets oplevert voor de gebruiker. 'Sponsored Stories' zoals ze het zo mooi noemen, oftewel, jouw content wordt als advertentie zichtbaar gemaakt binnen jouw vriendenkring met de referentie die jij hebt gegeven.   

Mond-tot-mondreclame is natuurlijk een van de krachtigste promotiemiddelen die je kunt hebben. Online is het effect nog tig keer groter en gaat het allemaal nog sneller. Reden van het succes is dat het bericht -meestal een gebruikerservaring- niet van een bedrijf afkomstig is. Het is een stuk geloofwaardiger dan een marketingtekst waar uren over nagedacht is. Dit is dezelfde kracht die terug te vinden is bij reviews. 

Marketeers proberen hier natuurlijk al langer invloed op uit te oefenen, denk aan viral marketing en buzz marketing, maar het voelt toch niet helemaal lekker wanneer je er achter komt dat er een bedrijf achter die ene onwijs gave viral zat, terwijl dit niet direct duidelijk was. Hetzelfde geldt voor de heerlijke schuimige Nespresso van Marco.    

Het is prima dat bedrijven mee willen liften op het succes van social media, maar doe het wel transparant. 'Infiltreren' in het onderlinge vertrouwen van consumenten is not the right way to do it.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies