Why I Love This Book

Vorig artikel Volgend artikel

Lezen blijft een fijn tijdverdrijf. Maar welk boek moet je écht lezen? Soms kan een bezoekje aan een (online) boekenwinkel zoveel keuzes geven, dat je het even niet meer weet. Sinds enkele maanden kan je naar de open source community WhyILoveThisBook.com om inspiratie op te doen. Of om gewoon jouw favoriete boek te delen met de wereld.

Why I Love This Book

Met de opkomst van social media lijkt lezen niet meer nummer 1 hobby te zijn. Maar schijn bedriegt: Nederland telt talloze Boekenclubs en fanatieke lezers. Vergeet ook niet dat tablets en ereaders over de toonbank vliegen: uit recent onderzoek van dataverzamelaar GfK blijkt dat er ongeveer 350.000 Nederlanders afgelopen jaar een tablet of e-reader hebben aangeschaft. Maar uiteraard kopen we ook nog de traditionele paperbacks of hardcovers.

De cijfers liegen er niet om. Ook al zijn we met z’n allen superdruk met allerlei zaken, lezen blijft populair. Met name wij vrouwen weten wel wat boeken verslinden is: Vrouwen lezen meer boeken dan mannen. Zowel literaire boeken als romantische en spannende boeken. De leestijd van vrouwen ligt nu op1,7 uur per week. Dat is 80 procent hoger dan die van mannen (0,9 uur). Enigszins verontrustend is dit feitje dat ik tegenkwam in de Psychologie: “Lezen maakt vrouwen gelukkiger dan seks! ( Psychologie, augustus 2009)”

Feit is dus dat we lekker lezen. Maar wat lezen we dan? Persoonlijk ben ik altijd erg van de aanbevelingen van vrienden en vriendinnen. Dat is de beste boekrecensie die je kan krijgen en geloof je ook onmiddellijk ( goed of niet aan te raden…). Eerlijk gezegd doe ik weinig met de zure boekrecensies uit de landelijke dagbladen. Daarentegen lees ik wel graag de recensies die in tijdschriften staan.

Why I Love This Book is een initiatief van Amsterdammer Marc Barteling en sinds november 2010 is de site live met al haar social media. Wat is het concept? Marc: “ Heel simpel. Mensen hun favoriete boek en hun persoonlijke ervaring met dat boek te laten delen door inzet van video.  Het resultaat is hopelijk een immer groeiende collectie van fantastische en bijzondere boekentips.”

In filmpjes van 1 minuut vertellen mensen waarom dat ene boek zo bijzonder voor hen is. Gemakkelijk te delen via Twitter, Facebook, Hyves. Ook is de social netwerksite Linkedin ingezet om het concept een breed draagvlak te geven. Vimeo en Youtube is ook ingezet.

Binnenkort ga ik met vakantie, dus dan kan ik eindelijk Sonny Boy gaan lezen die al een jaar op mijn nachtkastje ligt, en Arnon Grunbergs Tirza, Simone van der Vlugt “Op klaarlichte dag” en “ Haar naam was Sarah” van Tatiana de Rosnay. Wordt een drukke leesvakantie. En oh ja, de succesvolle Millennium-reeks van Stieg Larsson sla ik even over. Maar misschien dat iemand mij via ilovethisbook wel kan overtuigen…

Bron: onderzoekinformatie.nl, tijdschrift Psychologie, GfK

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies