Social media top 100 is weinig veranderd

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen anderhalf tot twee jaar lijkt iedereen ineens de potentie van social media in te zien. Bedrijven willen graag samenwerken met sociale netwerken als Hyves en Facebook en social media-specialisten verschijnen als paddenstoelen uit de grond. Hierbij wordt nog wel eens vergeten hoe lang sociale netwerken al bestaan. Zo bestaat Hyves als ruim zes jaar. Ondanks alle rumoer in het afgelopen jaar, is er nog weinig veranderd in de engagement van bedrijven op sociale netwerken.

Social media top 100 is weinig veranderd

De social media engagement database wordt maandelijks geactualiseerd en bevat 100 bedrijven die social media inzetten. De top tien van meest betrokken bedrijven ziet er nog precies hetzelfde uit als een jaar geleden. Op volgende van rangschikking: Starbucks, Dell, eBay, Google, Microsoft, Thomson Reuters, Nike, Amazone, SAPAG en Yahoo. Verder kijkend, naar de top dertig en zelfs nog een stukje verder, is er erg weinig veranderd. 

Staat de ontwikkeling dan stil? Nee. Het verschil tussen bedrijven wordt echter wel steeds groter. Terwijl het ene bedrijf blijft ontwikkelen, heeft de andere organisatie nog geen stap op het gebied van social media gezet. Zo blijft Starbucks nieuwe mogelijkheden onderzoeken en de bestaande inzet intensiveren. Een van de meest recente acties is de inzet 'Sponsored Stories' van Facebook. Andere bedrijven hebben nog geen duidelijke strategie, hebben niet voldoende budget hebben om social media optimaal in te zetten of beschikken over onvoldoende capaciteit. Daartussenin bestaan natuurlijk verschillende gradaties in mate van inzet en resultaat. Bovendien is de inzet van social media (nog) niet voor ieder bedrijf even relevant. 

Engagement onderscheidt vier social media profielen: Mavens (letterlijk kennisleiders die hun expertise ook met anderen delen) zetten minimaal zeven verschillende kanalen in en hebben een grote betrokkenheid. Butterflies beheren ook minimaal zeven kanalen, maar zetten ze niet allemaal even effectief en structureel in. Selectives hebben iets minder kanalen, maar hebben op deze kanalen wel een grote betrokkenheid met de volgers. Wallflowers proberen voorzichtig verschillende kanalen uit en zijn hierin niet heel betrokken. Het is nog even wachten op een nieuw rapport van Engagement DB, maar ondanks dat het rapport van 2009 inmiddels wat verouderd is, blijft het interessant om te lezen. Wil je weten hoe goed jouw organisatie scoort, dan kan je de inzet van je eigen bedrijf afzetten tegen de 100 bedrijven in de database aan de hand van een quickscan

In Nederland wordt een iets minder uitgebreid, maar wel vergelijkbaar rapport uitgebracht door Social Embassy. Uitgaande van een halfjaarlijkse rapportage, duurt het niet lang meer voordat we een nieuwe monitor kunnen verwachten (de vorige kwam eind augustus 2010 uit). 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies