Social media-room bundelt online inzet

Vorig artikel Volgend artikel

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met social media, gek genoeg communiceren ze dit lang niet altijd richting hun doelgroep. Tenminste, kijkend naar de eigen website. Nog weinig organisaties ontsluiten de informatie afkomstig van de social media-kanalen waarop ze actief zijn, om het zo toegankelijk en vindbaar te maken voor hun doelgroep. Zo zetten ING en NS social media al behoorlijk actief in, maar is op de eigen website geen duidelijke verwijzing naar de aanwezigheid op deze kanalen.

Social media-room bundelt online inzet

Het eerste oriëntatiepunt voor (zakelijke) consumenten is nog steeds de zoekmachine Google. Bedrijven zetten er dan ook fors op in om hier met de eigen website hoog te scoren en goed gevonden te worden. Dit zet direct het belang neer van waarom de eigen website niet vergeten mag worden bij de inzet van social media. In het geval van ING en NS is het extra opvallend dat op het eerste oog geen duidelijke koppeling is met de inzet van social media. Met name omdat deze twee bedrijven een site hebben voor praktisch gebruik. De klant moet naar de site (of app) om in het geval van ING in te loggen voor het internetbankieren en in het geval van NS reisinformatie op te zoeken.

Wie echter verder gaat zoeken (via Google), ziet dat ING wel degelijk een hele pagina heeft ingericht waar te zien is op welke social media-kanalen de bank actief is. Deze is echter niet gekoppeld aan de consumenten site, maar aan de corporate site en daar is het weggestopt onder 'over ons'. Een opmerkelijke keuze. ING en NS zijn overigens zeker niet de enige bedrijven waarbij de social media-kanalen op de eigen site moeilijk vindbaar zijn. Het laat zien dat social media voor bedrijven nog in de experimenteer fase zit.

Een duidelijke koppeling met een simpele 'volg ons op...' is gemakkelijk gemaakt zonder de hele website op de schop te nemen. Een vervolgstap is het neerzetten van een aparte pagina of website waar uitgebreidere informatie te vinden is. Niet alleen op welke kanalen een organisatie actief is, maar ook waar er op dat moment wat gezegd wordt. Veel bedrijven monitoren dat natuurlijk al met speciale tools, deze informatie kan tevens gebruikt worden als extern social media-dashboard waar het de vorm krijgt van een social mediaroom. Er zijn al een aantal bedrijven die deze informatie actief bundelen en beschikbaar maken voor bezoekers. Denk aan de social media-tool van 3FMPublieke Omroep Plein van de Publieke Omroep en ook aan de social media-room van H&M.

De bezoeker heeft direct inzicht in de online discussie over het bedrijf en kan van daaruit participeren. Naast een dashboard van de online discussie, kunnen bedrijven de social media-room uitbouwen met een eigen blog, de mogelijkheid om te reageren op onderwerpen en extra features. Zo wordt alle informatie op één punt ontsloten. Hier profiteert niet alleen de doelgroep van, maar ook de organisatie aangezien realtime inmiddels ook belangrijk is voor de vindbaarheid in Google.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies