CrowdCampagne, nieuwe binding bij ontwikkelingssamenwerking

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week heb ik deelgenomen aan de 24 uur actie van de 1%Club, die voor de tweede keer plaats vond. De 1%Club is een online marktplaats die slimme en kleinschalige ontwikkelingsprojecten koppelt aan mensen, geld en kennis.

Met de roze campagne bril nog op, schrijf ik deze blog. Ik heb overwogen hem af te zetten maar dan had dit stuk door een willekeurige buitenstaander geschreven kunnen worden, een interpretatie van een persbericht. Terwijl ik kan vertellen wat de campagne echt inhield, hoe deze tot stand kwam en vooral het effect ervan. Aangezien dit laatste mij interessanter leek heb ik hier dan ook voor gekozen.

CrowdCampagne, nieuwe binding bij ontwikkelingssamenwerking

Het doel was om in 24 uur, 24 ontwikkelingsprojecten af te ronden. Wat de 1% Actie dit jaar echter uniek maakte was de introductie van een geheel nieuw concept, het zogenaamde crowd campaigning. Dit hield in dat de 24 uur actie / campagne bijna geheel in handen werd gesteld en uitgevoerd door de 6.000 leden en andere enthousiastelingen van de 1%Club.

"Je ziet een duidelijke verandering in de houding van mensen ten opzichte van ontwikkelingssamenwerking. In de stappen van trust me, tell me en show me wil men tegenwoordig steeds meer zelf betrokken worden: involve me. Mensen willen betrokken zijn bij datgene ze steunen. En we willen hier nog een stapje verder in gaan’’ Aldus Anna Chojnacka (mede oprichter van de 1%Club)

Middels een door de 1%Club geïnitieerde brainstorm met een aantal van hun leden, werden diverse ideeën bedacht voor 24 acties. Leden konden zich daarna intekenen voor de actie waar zij het meeste enthousiasme of expertise voor hadden. De diverse acties werden, met enige hulp van de 1%Club, verder uitgewerkt  en gekoppeld aan een eveneens zelfgekozen ontwikkelingsproject.

De 24 acties werden zodoende uitgevoerd door een zeer gevarieerde groep mensen. Poolse klusjes mannen gingen aan het werk voor Zambia. Er was een Cavia Race, ten behoeve van een project in Ghana. 99%Bubbels werden verkocht voor Peru. Een online campagne team verhuurde zichzelf voor een project in Uruguay en er was een TwitterBingo om geld in te zamelen voor een bibliotheek in een school voor Engelse les en ICT in Sri Lanka. Er diende zich zelfs een extra actie aan in de vorm van Marlon Parker die besloot zichzelf op te sluiten voor de corresponderende 24 uur en zodoende aandacht te vestigen voor zijn eigen project.

Alle denkbare communicatie kanalen werden ingezet en beschikbaar gesteld om je verhaal te vertellen en mensen te betrekken, online, offline, video, radio en uiteraard social media. Iedere actie had zo zijn eigen passende media om in te zetten.

De voldoening wordt gehaald uit de interactie tijdens de campagne, het plezier en de energie die daarmee gepaard gaat en het directe resultaat van de gezamenlijke inspanningen. De 1%Club zet je aan tot het ondernemen van acties die je normaal niet voor mogelijk had gehouden. Alles lijkt mogelijk en niets is te gek. Dat is ook de kracht van het "crowd campainging".

Voor veel goede doelen is deze manier van werven en het activeren van een campagne een ver van hun bed show maar de 1%Club beheerst dit volledig. Ze geven een voorbeeld van hoe het kan en vooral ook hoe het moet!

Het uiteindelijk resultaat van de actie is dat 12 van de 24 projecten zijn afgerond. Er is daarmee ruim 27.000 34.000 euro opgehaald, meer dan 200 nieuwe leden zijn geregistreerd en de hashtag #1pc24 was donderdag nacht tending topic in nederland en heeft die positie vervolgens tot vrijdag 17.00 weten vast te houden. Alle cijfers zijn terug te vinden op de website van de 1%Club.

Voor een sfeer impressie van de actie kunt je terecht op Flickr.

Cristel Lit

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies