Facebook krijgt een nieuwe look

Vorig artikel Volgend artikel

Of het als Sinterklaascadeautje bedoeld was weten we niet, maar gisteren kondigde Facebook onverwachts aan dat alle gebruikers nu kunnen overstappen naar een totaal gerestylede profielpagina. Op die nieuwe pagina is veel meer ruimte voor het 'vertellen van jouw levensverhaal' en day-to-day ervaringen. Zo staan je laatste foto's nu altijd bovenaan, direct onder een korte biografie van je leven. 

Facebook krijgt een nieuwe look

Overstappen op Facebook's nieuwe design kan via www.facebook.com/about/profile. Via een druk op de knop ziet je persoonlijke pagina er ineens een stuk anders uit. Onder je naam volgt vanaf nu eerst een korte introductie waar in staat waar je woont, werkt, gestudeerd hebt, geboren bent en met wie je een relatie hebt. Alle 'belangrijkste' informatie om een gesprek te starten staat zo in een overview bij elkaar, aldus Facebook. Onder je bio staan meest recente foto's waarin jij getagged bent. 

Niet direct in het oog springend maar ook nieuw is de mogelijkheid om je relatie met je beste vrienden, familie of andere bijzondere contacten te highlighten op je profiel. De mogelijkheid om je familie, vriendengroepen of collega's in een bepaalde list (net als Twitterlists) bestond al langer, maar nu kun je deze lists (net als familie) featuren in de linkerzijkolom op je profiel. Zo kan iedereen zien waar je al je vrienden eigenlijk van kent. 

featfrienda

Het nieuwe Facebook profiel biedt ook ruimere mogelijkheden om je interesses en activiteiten toe te voegen. Zo kun je aan je profiel toevoegen aan welke projecten je (ge)werkt (hebt), voor welke voetbalclub je bent of welke religie je aanhangt. Waarbij uiteraard de vraag opdoemt hoeveel je Facebook - of eigenlijk al je vrienden en internetgebruikers in het algemeen - wil toevertrouwen over jezelf. 

Alhoewel in de Facebook film The Social Network te zien is dat Facebook CEO Mark Zuckerberg aanvankelijk niks wilde weten van het commercieel uitbuiten van zijn platform, lijkt het er nu op dat men met de meest recente aanvullingen aan je Facebook profiel, toch de kracht van targetbased advertising heeft ingezien. Op zich niks om je zorgen over te maken - met Hyves zijn we in Nederland al langer gewend om favoriete sportclubs of hobbies toe te kennen aan je online account. Nu zal het dus ook op Facebook steeds beter mogelijk worden om een campagne gericht op hele specifieke doelgroepen (bv: 21-jarige mannen die van paardrijden en PSV houden) in te plannen. 

Op zich niks om ons zorgen over te maken, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat je bij het toevoegen van al die gegevens aan je profiel niet alleen je vrienden, maar ook de marketeers meer informatie over jezelf geeft. 

155591_10150113086206729_20531316728_7289482_5419270_n
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies