Endemol en Foursquare bundelen krachten

Vorig artikel Volgend artikel

Er is meer mogelijk met location based services (LBS) dan alleen een beetje inchecken en punten scoren. Dat is natuurlijk al langer bekend. Zo ging Samsung al een samenwerking aan met feest.je om de Super Swyper' te vinden en geven verschillende winkels korting of cadeautjes weg bij een X aantal check-ins. TV-producent Endemol blijkt ook wel iets te zien in een integratie met LBS. In Amerika integreren ze Foursquare in een nieuw tv-programma.

Sinds de opkomst van Twitter, Hyves en Facebook zie je in steeds meer programma's een link terugkomen. Zo is The Voice of Holland niet alleen tending topic op Twitter, maar wordt in het programma ook om de minuut verwezen naar de microblog. Daarnaast hebben in 'the red room' verschillende monitoren opgehangen waarop de activiteiten op Twitter en Facebook tijdens de uitzending te zien zijn.   

Opvallend is dat ook tv-zenders ineens de mogelijkheden gaan verkennen en de kracht inzien van sites die buiten de eigen omgeving liggen. De koppeling met LBS gaat nog weer een stap verder. Tv-programma's krijgen hiermee de mogelijkheid om de kijker ook daadwerkelijk te activeren. Al kun je met de services die er nu zijn zoals Gowalla, feest.je, Foursquare en Places ook makkelijk 'frauderen'. Je hoeft immers niet per se daadwerkelijk ergens te zijn, om er in te checken. Je kunt het ook gewoon thuis vanaf de bank doen.   

Dankzij de moderne technologie en applicaties als LBS, location based games en Layar is het mogelijk om online steeds meer te integreren in de reality. Wat ook weer kan leiden tot online mogelijkheden die offline worden toegepast. Zo werd de campagne Nike Grid in Londen een groot succes. Deelnemers konden badges en uiteindelijk een postcode 'winnen'. Hiervoor moesten ze van telefooncel naar telefooncel rennen en met een speciale code inchecken. 

Het is nog even gissen hoe het nieuwe Endemol USA programma eruit komt te zien, maar wellicht is het een vergelijkbaar concept als The Phone. Dan zou het wel leuk zijn, wanneer ze mensen echt van de bank af weten te trekken.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies