ASN & Cordaid zoeken jeugdambassadeur via social media

Vorig artikel Volgend artikel

Kinderen hebben de toekomst, helaas nog niet in alle landen in de wereld. Om hier aandacht voor te krijgen en ook echt iets voor te doen, organiseren ASN Bank en Cordaid Memisa tot 1 februari 2011 een wedstrijd voor het vinden van een jeugdambassadeur. Gericht op de doelgroep 12-16 jaar. Om de ambassadeur te vinden zetten ze hoofdzakelijk in op een mix van social media-middelen. De prijs? Een jaar lang jeugdambassadeur zijn en je met deze titel actief inzetten voor kinderen in ontwikkelingslanden. 

ASN & Cordaid zoeken jeugdambassadeur via social media

Wat moet de ambassadeur ASN Jeugdsparen doen? Behalve dat de winnaar samen met een van zijn of haar ouders naar Tanzania gaat om een project te bezoeken, wordt hij of zij gevraagd om een sponsoractie te bedenken of eraan mee te helpen, mee te werken aan publiciteit, interviews en events en blogs te schrijven. 

Tieners zijn een lastige doelgroep, bezig met hun eigen ontwikkeling, eerste liefde, experimenteren met bepaalde middelen, uitgaan etc. De organisatoren rekenen echter op dat deel van de jongeren dat betrokken is, net als het gezicht van de campagne: Anne Leenstra. Om jongeren daar aan te spreken waar ze zitten, hebben de organisatoren gekeken naar waar jongeren in de leeftijdscategorie 12-16 jaar zich online bevinden en welke social media-kanalen zij gebruiken. Dit resulteerde in de keuze voor Hyves, YouTube en Facebook. Via Hyves gebeurt een groot deel van de seeding. Daarnaast is er ook voor Twitter gekozen om jongeren via ouders en andere volwassenen te beïnvloeden. Het doel: jongeren enthousiasmeren om mee te doen en een filmpje in te zenden waarom zij jeugdambassadeur 2011 moeten worden. Hiervoor moeten ze naar het centrale punt: de website. Een jury kiest vijf finalisten waaruit uiteindelijk de winnaar gekozen wordt. 

Grote potentie ligt in de eigen communicatiemiddelen. Wanneer de volwassen doelgroep hun kinderen, neefjes en nichtjes, buurtkinderen en kennisjes weet te activeren. ASN Bank heeft zelf namelijk een zeer actieve en betrokken doelgroep, dit is onder andere terug te zien op hun community De Wereld van Morgen. De actie loopt nu een kleine week en er zijn nog geen inzendingen, maar elk begin is moeilijk. Wanneer de eerste 2-3 inzendingen binnen zijn, is de drempel voor anderen minder hoog om in te zenden. 

Met de actie willen ASN Bank en Cordaid Memisa niet alleen een nieuwe jeugdambassadeur vinden, ze willen ook (online) aandacht voor de campagne en het doel achter de campagne en laten zien waar zij voor staan: bijdrage leveren aan een duurzamere wereld.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies