Hyves verkocht aan Telegraaf MG

Vorig artikel Volgend artikel

Vanochtend is bekend geworden dat social network Hyves dan eindelijk verkocht is. Aan Telegraaf Media Groep om precies te zijn, die de portal voor een onbekend geldbedrag voor 100% overnam. Volgens schattingen zou het om enkele tientallen miljoenen gaan. De huidige directie blijft aan, en ook het gehele bedrijf blijft voorlopig als zelfstandige entiteit vanuit het Hyves kantoor in Amsterdam opereren. 

Hyves verkocht aan Telegraaf MG

Wel zal er worden gekeken naar de mogelijke koppelingen van een aantal Telegraaf diensten - te denken valt aan Speurders of Habbo Hotel - en Hyves. Vanochtend organiseerde Hyves direct een persconferentie, waar we onder meer Manager Business Development Yme Bosma direct om een eerste reactie hebben gevraagd op deze nieuwe mogelijkheden: 

Op Twitter lieten veel Nederlands zich vanochtend kritisch uit over de overname door Telegraaf Media Groep, enerzijds omdat ze zich niet willen associëren met de welbekende krant van het bedrijf, anderzijds omdat velen van mening zijn dat dit de definitieve doodsteek is voor een Nederlands netwerk 'dat op het punt staat om ingehaald te worden door Facebook'. 

Beide kritieken zijn natuurlijk ongenuanceerd. TMG is inmiddels eigenaar van een enorme portfolio aan websites waaronder Habbo Hotel, GeenStijl, Relatieplanet, huizensite Jaap.nl en marktplaatsvariant Speurders. Met de aankoop van Hyves breid het bedrijf zijn bereik onder Nederlandse consumenten uit, hetgeen past bij een oer-Hollands product als Hyves. 

Daarnaast is in het verleden al aangetoond dat lokale bedrijven als Bol.com en Marktplaats in Nederland veruit favoriet blijven boven resp. buitenlandse concurrenten / eigenaren Amazon en eBay. Tel daarbij op de mediapartnerships en contentdeals rondom grote sport- en nieuwsevents zoals het WK voetbal, Olympische Spelen en de verkiezingen. Als een Nederlandse krant en TV zender met focus op lokale content anno 2010 nog bestaansrecht heeft, waarom een Nederlands Sociaal Netwerk dan niet?

Hieronder in enkele ogenblikken een integrale opname van de persconferentie op Hyves HQ zoals die vanochtend plaats vond in Amsterdam voor meer informatie. Daarnaast uiteraard onze felicitaties aan de founders van Hyves met de overname, die gelukkig voor hen, net te laat voor het verschijnen van de jaarlijkse Quote 500 kwam. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies