Merkinteractie op social media, waarom?

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent ze wel, de Coca-Cola of H&M fanpage op Facebook, een leuke manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen rondom je favoriete merk. Wereldwijd heeft 47 procent van de internetgebruikers interactie met een merk via social media. In Nederland is dit 'slechts' 30 procent. Dit blijkt uit het langlopende social media onderzoek van Universal Media onder 37.600 respondenten. In hun meest recente rapport 'Wave 5', bekeken zij waarom en in welke mate consumenten op social media een relatie aangaan met een merk.

Merkinteractie op social media, waarom?

Dagelijks bezoeken wereldwijd 1,5 miljard consumenten een sociaal netwerk, 30 procent doet dit mobiel. Niet gek dat bedrijven zo geïnteresseerd zijn in social media. Wanneer bedrijven begrijpen waarom consumenten zich begeven op sociale netwerken en hoe zij zich hier gedragen, kunnen zij deze kennis gebruiken voor online merkbinding.

Dus waarom zitten mensen op social media? Omdat het gewoon leuk is? Ja dat ook, maar Universal Media keek per middel wat de belangrijkste motivatie is. Zo is vermaak de belangrijkste reden om online video te bekijken. Het veranderen van andermans mening, opzoeken van andere meningen en nieuwe informatie vergaren zijn de belangrijkste motieven om een forum te bezoeken. Instant messaging wordt voornamelijk ingezet om contact te onderhouden met vrienden of contacten aan te gaan voor het werk. Opvallend is dat er bij bloggen geen duidelijke uitschieter is zoals bij de andere middelen wel te zien is. Bij bloggen gaat het om de combinatie zelfexpressie, kennis en ervaringen delen, de mening van anderen te veranderen, nieuwe dingen leren en schaamteloze zelfpromotie.

Dit is natuurlijk allemaal leuk en aardig om te weten, maar wat bedrijven natuurlijk willen weten: welk soort sociale interactie willen consumenten online met merken? De belangrijkste redenen om lid te worden van een brand community zijn: leren, op de hoogte blijven van nieuws over een bepaald product en het verkrijgen van gratis content. Daarnaast spelen tijdsbesteding, vermaak en het delen van voorkeuren met anderen een belangrijke rol. Per segment (gezondheid, video computers etc.) verschilt de behoefte sterk. Consumenten gaan het liefst interactie aan met merken gerelateerd aan reizen, gezondheid, films, computersoftware en huishoudelijke producten.

Merken kunnen duidelijk voordeel halen uit een online community. Consumenten gaan positiever denken over een merk, zijn eerder geneigd een product van het merk te kopen, zijn loyaler richting het merk en bevelen producten van het merk aan anderen aan.

Het volledige rapport is te vinden op de site van Universal Media onder 'Rapporten en Downloads'.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies