Nederland ingehaald door digitale revolutie groeimarkten

Vorig artikel Volgend artikel

Waren we nog zo enthousiast over het nieuws dat Nederlanders de op een na actiefste Twitteraars van Europa zijn, qua algeheel social media gebruik lopen we achter. Met name in opkomende markten als China, Brazilië en Maleisië brengen consumenten een stuk meer tijd door op sociale netwerken. Niet alleen in tijdsbesteding, ook in participatie op sociale netwerken loopt het westen achter op de groeimarkten. Dit komt naar voren in 's werelds grootste onderzoek naar online gedrag. Uitgevoerd onder 48.804 respondenten uit 46 landen, goed voor 88 procent van de online wereldbevolking.

Nederland ingehaald door digitale revolutie groeimarkten

In de opkomende markten verdringen sociale netwerken langzaam e-mail. In het Midden-Oosten, China en Zuid-Amerika besteedt de online consument gemiddeld 5,2 uur per week aan online sociale netwerken en 4 uur aan e-mail. In het westen besteden we -nu nog- meer tijd aan e-mail (5,1 uur) en minder aan social media (3,8 uur). In de niet-westerse landen hebben ze ook stukken meer online vrienden. Het gemiddelde is daar 233, terwijl we in Nederland gemiddeld 'slechts' 116 vrienden hebben.

Wereldwijd is internet de nummer 1 mediaconsumptie. Maar liefst 61 procent van de consumenten is dagelijks online. Gevolgd door tijdsbesteding aan het kijken naar TV (54 procent), luisteren naar de radio (36 procent) en het lezen van kranten (32 procent). Gemiddeld besteden meer Nederlanders tijd online; 68 procent in plaats van de eerder genoemde 61 procent. Niet verrassend is dat mobiele telefonie een steeds belangrijker middel is om online te zijn, e-mail te checken en sociale netwerken te bezoeken.

Westerse landen verliezen de voorsprong op de nieuwe economiën. De consumenten in groeiende economiën lijken zeer eager in het adopteren van nieuwe ontwikkelingen. Nu er online steeds meer mogelijkheden zijn, duiken ze er massaal op om het uit te proberen. In bijvoorbeeld Nederland hebben we al lange tijd een goede en ontwikkelde digitale infrastructuur. De Nederlandse consument is ook al veel langer online actief en lijkt minder geprikkeld mee te groeien met de huidige online ontwikkelingen. Wie wil weten wat er in de toekomst gaat gebeuren op online gebied, kan beter kijken naar de opkomende landen dan naar bijvoorbeeld Amerika. 

Meer informatie en beeldmateriaal is te vinden op Discover Digital Life.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies