Informatie delen via email favoriet

Vorig artikel Volgend artikel

Het merendeel van de consumenten is geneigd om online content die ze zelf leuk vinden te delen met vrienden, familie of collega’s. De helft doet dit minimaal eens per week. Hoewel er natuurlijk tal van manieren zijn om online content te delen, is e-mail met 86 procent veruit het meest gebruikte middel, gevolgd door Facebook (49 procent). Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse marketingbureau Chadwick Martin Bailey naar wat mensen online delen, hoe ze dit doen en waarom ze dit doen. Voor het onderzoek ondervroegen zij 1504 mensen.

Informatie delen via email favoriet

Inzoomend op leeftijd is er (natuurlijk) wel een verschil te zien. Door de jongere generatie (18 tot 34 jaar) worden email en Facebook bijna evenveel gebruikt om informatie te delen. De vijf belangrijkste redenen om informatie te delen zijn: omdat iemand het zelf interessant vindt, omdat een ander er iets aan kan hebben, om te kunnen lachen, om ideeën of discussies te genereren of om een eigen overtuiging op de bühne te krijgen.

De meest gedeelde content is nieuws van familie en vrienden, foto's of video's van familie, humoristische video's, korting coupons (lang leve koopjes), nieuwsartikelen en -blogs en inhoudelijke artikelen en blogs. Goed nieuws voor bedrijven die online inzetten in hun strategie. Voor meer dan de helft van de consumenten maakt het namelijk niet uit of content branded of unbranded is, 14 procent is zelfs eerder geneigd om ‘commerciële’ content te delen. Wel is het belangrijk om relevante content te bieden. Dit is dè belangrijkste reden om informatie te delen met anderen.

Mensen zijn het meest geneigd om informatie te lezen op aanbeveling. Iets dat aansluit bij het huidige artikel, aanbevelingen van anderen of omdat het past bij een onderwerp waar iemand naar op zoek is. ‘Most popular’ is minder in trekt.

Wil je de resultaten van het onderzoek zelf lezen, dan kun je deze PDF downloaden.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies