Monitoring tools, waar let je op?

Vorig artikel Volgend artikel

Een gedegen social media aanpak begint met luisteren. Dat is iets waar vrijwel iedereen het over eens is. Niet vreemd dat de monitoring tools als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze tools geven inzicht in de online discussie, op welke platforms de doelgroep zit, hoe er online over je wordt gesproken en wie online de key opinion leaders zijn. Waar de ene tool kiest voor een webcrawler, heeft de ander een beperkt aantal bronnen en zet weer een ander studenten in, om het web op een bepaald thema af te speuren. Maar waar let je op bij het kiezen van zo'n tool?

Monitoring tools, waar let je op?

Zelf heb ik gemerkt dat je nog zoveel kunt lezen over tools, maar pas echt merkt hoe ze werken wanneer je ze test. Er zijn een aantal punten belangrijk om vooraf te vragen voordat je een jaar vastzit aan een bepaalde tool. Wat is je doel van het monitoren? Wil je een globaal beeld van wat er over je bedrijf/product/branche gezegd wordt of een gedetailleerd beeld? Zet je de tool zowel in voor sales, PR, marketing en webcare of slechts voor één van deze taken? Wil je realtime kunnen monitoren of is het niet erg wanneer er eens per dag een overzicht binnenkomt? Wat wil je uitgeven aan een tool en wat verwacht je ervan? Belangrijke aspecten om op te letten zijn:

Inzet: wanneer je de monitoring tool voor meerdere afdelingen inzet moet je een workflow in kunnen stellen. Zo komen de juiste berichten bij de juiste personen terecht om wanneer nodig actie op te ondernemen. Is het niet mogelijk om een workflow in te stellen, of is het minder belangrijk, dan is het nog altijd goed om erop te letten dat de resultaten vanuit het programma gedeeld kunnen worden met anderen.  

Bronnen: scant de tool alleen op kanalen als fora, blogs en sociale netwerken of ook op nieuwssites en andere bronnen? Heeft de tool al wel (voldoende) aanbod van Nederlandstalige bronnen? Er zijn veel tools overgewaaid vanuit Amerika en Engeland, niet alle tools zijn al geschikt voor de Nederlandse markt. Je schaft natuurlijk geen tool aan om vervolgens nog handmatig of via RSS het internet af te moeten speuren. Iedere tool kan wel eens iets missen en bij de meeste is het ook mogelijk om een website toe (te laten) voegen, toch is het wel zo prettig wanneer hier zo min mogelijk tijd in gaat zitten. 

Actualiteit: hoe realtime is de tool? Zit er een uur, twee uur of een kwartier tussen nieuwe berichten? In crisissituaties kan dit veel uitmaken.  

Zoektermen: de meeste tools hebben een beperkt aantal zoektermen, dit is niet alleen iets om rekening mee te houden voor bureaus met een groot klantenpakket, maar ook als organisatie. Je wilt misschien ook op concurrenten scannen. Je moet dus behoorlijk flexibel zijn in het toevoegen en verwijderen van termen zonder hier iedere keer flink voor bij te moeten betalen.  

Rapportages: het is nuttig om rapportages uit te draaien. De mogelijkheden lopen sterk uiteen bij de verschillende tools. Terwijl het bij de ene mogelijk is om zelf aan te geven waarvan je een grafiek wilt en of je deze wilt kruizen met andere resultaten, ben je biij de andere tool gebonden aan standaard grafieken. Het is dus goed om te kijken welke analyses je kunt maken en welke informatie je krijgt. Krijg je bijvoorbeeld ook informatie over auteurs, demografische gegevens en reacties op posts? Is het mogelijk om een eenmalige rapportage uit te draaien zonder extra kosten?

Sentiment: dit is moeilijk voor software om te interpreteren. Toch komen sommige tools aardig in de buurt. Nuances als sarcasme zijn voor mensen soms al moeilijk in te schatten, laat staan voor een tool. Sommige tools bieden de mogelijkheid om dit handmatig toe te voegen. 

Periode: is het mogelijk om voor een beperkte periode een abonnement af te nemen of zit je direct voor een jaar vast aan een tool?

Archief: hoeveel opslagruimte heb je om de resultaten te bewaren? Is dit onbeperkt, heb je weinig ruimte of moet je bijbetalen?

Historie: tot hoever terug kan de tool scannen? Is dit een jaar, vijf jaar, langer of korter? Niet alleen het hier en nu is van belang, het kan lonen om verder terug te kijken en zo een vergelijking te trekken naar een aantal jaar geleden. 

Gebruiksvriendelijkheid: iedere tool is wel even puzzelen om het goed in te stellen om voldoende resultaten te krijgen, de juiste resultaten te krijgen en ruis uit te sluiten. De een is echter net iets toegankelijker dan de andere. 

Belangrijke kanttekening bij tools is dat de meeste, zo niet alle, tools het moeilijk hebben met het monitoren van sociale netwerken met een login. Van afgeschermde profielen kan weinig data afgehaald worden. De ene tool kan aan net wat meer informatie komen dan de andere, maar het is beperkt. De meeste tools zijn gratis te testen voor een beperkte periode, wees realistisch met je verwachtingen: de tools zijn nog in ontwikkeling. Bepaal wat je uit wilt geven voor welke resultaten en met welk doel. Wat nu het ei van Columbus lijkt, is misschien over een jaar alweer sterk verouderd het is daarom goed om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. 

Heb je zelf ervaring met een bepaalde tool en nog tips? Deel het!

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies