Social media richtlijnen, waar ligt de grens?

Vorig artikel Volgend artikel

Veel bedrijven begrijpen nog weinig of helemaal niets van de mogelijkheden van social media. Wel snappen ze dat sociale netwerken flinke impact kunnen hebben op hun organisatie. Zeker wanneer werknemers interne zaken online bespreken. Om dit te voorkomen grijpt de een naar een algeheel verbod op het gebruik vanaf de werkplek, de ander komt met richtlijnen. Deze richtlijnen houden alleen niet na 18:00 uur op. Kan de werkgever zo ver gaan?

Social media richtlijnen, waar ligt de grens?

Een goed voorbeeld van een organisatie met duidelijke richtlijnen is computerbedrijf Intel. Op de site staat een heldere uiteenzetting van hoe iemand zich het beste online kan gedragen en op welke manier zij toegevoegde waarde kunnen bieden. Geen verboden, maar wel het (dringende) verzoek om de gedragscode van Intel te volgen. De richtlijnen zijn niet alleen voor werkgevers, ook voor contractanten. Ook CocaCola kwam begin dit jaar met uitgebreide social media richtlijnen.

De frisdrank gigant zegt ook expliciet dat de richtlijnen zowel gelden wanneer iemand namens het bedrijf communiceert op social media, maar ook onder persoonlijke titel. Gaat dit te ver? Wanneer iemand persoonlijk actief is op sociale netwerken en er geen link is naar het bedrijf, mag een werkgever dan 'eisen' dat je je op een bepaalde manier gedraagd? Het is natuurlijk helemaal niet gek dat bedrijven hun online imago en reputatie willen waarborgen met een set richtlijnen, maar waar ligt de grens?

Als het gaat om vertrouwelijke informatie van het bedrijf of een klant lijkt het me duidelijk, daar kun je niet zomaar over praten. Ook doe je geen uitspraken die het bedrijf kunnen schaden. Maar mag je niet zeggen dat je een rotdag hebt gehad op het werk of aangeven dat je flink bent gaan stappen? Natuurlijk kan het effect op internet vele malen groter zijn, dan iets dat op een verjaardag wordt besproken, maar met beperkende maatregelen kun je ook juist irritatie opwekken of een signaal afgeven dat er geen vertrouwen is.

Richtlijnen zijn goed als leidraad voor werknemers en zakelijke relaties, maar trek ze vooral niet teveel door. Social media kan namelijk ook heel positief uitpakken voor werkgevers, uit angst voor schade kan dit bij het opstellen van richtlijnen worden vergeten.

Werkgevers kunnen alles nog zo goed dichttimmeren, ontevreden klanten en werknemers stop je niet. Dat blijkt wel uit de site I Hate Dell opgezet door voormalig werknemers, voor werknemers en klanten die klachten hebben over het computer bedrijf Dell. 


Waar ligt volgens jou de grens? 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies