Mening virtuele vriend essentieel voor tieners

Vorig artikel Volgend artikel

Jongeren brengen een groot deel van hun dag online door. Niet zo gek dus dat zij veel waarde hechten aan de online contacten. Online communities zijn voor sommigen zelfs net zo belangrijk geworden als hun vrienden en familie buiten de virutele wereld. Sterker nog, de mening van virutele vrienden is voor tieners bijna even belangrijk als die van hun ouders en naasten. Dit komt naar voren uit een studie van het Helsinki Institute for Technology (HIIT) onder 4.299 gebruikers van de populaire online community Habbo Hotel. Het onderzoek is gehouden in Spanje, UK en Japan.

Mening virtuele vriend essentieel voor tieners

De onderzoekers keken naar hoe jongeren zich online en offline identificeren met mensen van hun eigen leeftijd. Zij identificeren zich bijna even sterk met de online community als met hun eigen familie. De onderzoekers stellen, naar aanleiding van de studie, dat sociale netwerken, games en andere online omgevingen cruciaal zijn in de sociale beleving van jongeren. Het is een bron geworden voor reflectie, identificatie en (het delen) van ervaringen. Hiermee zijn ze ook bepalend voor het vormen van normen en waarden.

Habbo Hotel is ook in Nederland toegankelijk en is een virutele wereld die is gemaakt voor tieners van 12 tot 18 jaar. Iedere karakter kan zijn eigen kamer inrichten, bezoekers ontvangen, praten met andere spelers, evenementen bezoeken en competities spelen. De virtuele wereld voor jongeren is toegankeijk in meer dan 150 landen en heeft ongeveer 15 miljoen unieke bezoekers per maand. De autoriteit van virtuele vrienden kan ook gevaarlijk zijn. Zo deed een 28e jarige man zich eerder dit jaar nog voor als een medespeler, maar staat nu terecht voor digitale kinderlokkerij.

Virtuele werelden zijn niet alleen voor jongvolwassenen. Zo kent vrijwel iedereen Second Life nog wel. Een ware hype in 2007. Ondanks dat je er nu nog weinig van hoort, is de wereld nog steeds actief.  

Een wetenschappelijk artikel van het onderzoek 'How do young people identify with online and offline peer groups?' is hier (tegen betaling) te bestellen. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies