Content een must bij social media campagnes

Vorig artikel Volgend artikel

KingFishMedia onderzocht samen met HubSpot en Junta42 de adoptie en het gebruik van social media door bedrijven in Amerika. Aangezien zij nog steeds behoorlijk voorlopen op dit gebied, interessant om te kijken hoe zij omgaan met social media. 457 managers en marketingprofessionals deden mee aan het onderzoek. Eén van de belangrijkste conclusies: 98 procent vindt content van essentieel belang in social media campagnes, bijna de helft vindt het zelfs extreem belangrijk.

Content een must bij social media campagnes

Driekwart van de ondervraagden vindt content belangrijker dan technologie. De content die deze mensen plaatsen op hun social media kanalen bestaat uit specifieke product informatie, informatie van experts, video's, case studies van gebruikers en reviews. De meest gebruikte social media kanalen zijn, op volgorde van inzet, LinkedIn, Twitter, bedrijfs blogs en YouTube

Een succesvolle social media campagne bestaat natuurlijk uit meerdere factoren. Onder andere: ben je er als organisatie al klaar voor om je sociaal te gedragen, keuze van middelen die passen bij je doelstelling (a.k.a. social media strategie) en relevante, onderscheidende en vernieuwende content waar je doelgroep op zit te wachten.

Veel bedrijven vergeten dat een social media campagne valt of staat met voldoende inspanning. Het is intensief om een blog succesvol te maken, relevante volgers te krijgen, een community op te zetten en leads te genereren. Opvallend, maar toch ook niet heel verrassend is dat slechts 9 procent van de respondenten het managen van een social media campagne ziet als een fulltime baan. Ze zien het als iets dat naast de andere taken gedaan kan worden.

Slechts 13 procent van de organisaties in dit onderzoek besteedt de social media activiteiten uit. Goed nieuws voor de ZZP'ers onder ons. Van de bedrijven die de activiteiten uitbesteden, gaf 41 procent aan freelancers in te zetten, gaat 26 procent hiervoor een samenwerking aan met een reclame/marketingbureau, nog eens 26 procent met een gespecialiseerd bureau en 19 procent legt de taken neer bij een PR bureau.

Driekwart van de ondervraagden zet nu als social media in, een groot deel van de mensen die dit nog niet inzet, is van plan om dit het komende jaar wel te doen. De belangrijkste reden voor professionals om social media in te zetten is omdat ze een betere relatie willen met een klant of een prospect, nieuwe klanten en prospects kunnen identificeren, een doelgroep creëeren voor hun content, lead generation, sales verhogen en klantbehoud.   

Ruim vier op de tien bedrijven hoeft geen ROI te laten zien om geld te krijgen voor een social media campagne. Nog eens 21 procent hoeft dit niet inzichtelijk te maken, maar meet de ROI ook helemaal niet. De bedrijven die de ROI wel ik kaart brengen doen dit op basis van: pageviews en bezoekersaantallen, aantal leden, fans en volgers, traffic vanuit social media kanalen naar de corporate site, ranking bij zoekmachines, totale toegenomen traffic, lead generatie, aantal reacties op de kanalen en vermeldingen in massamedia. 

Dit onderzoek gaat natuurlijk specifiek over social media, maar eigenlijk geldt het naar mijn idee voor alle online activiteiten dat content en inzet van essentieel belang zijn voor een succesvolle strategie. Online marketing, PR, communicatie, advertising, geef het beestje een naam. Wanneer je je gegevens achterlaat op KingFishMedia kun je het onderzoek zelf downloaden.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies