Hoe nuttig is Twitter voor bedrijven?

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter is hot, maar hoe nuttig is het voor bedrijven om de microblog nu al in te zetten in hun marketing en communicatiestrategie? Het gros van de twitteraars bestaat nog steeds uit communicatiemensen, marketeers, journalisten, opinieleiders, bekende Nederlanders en (nieuws)sites. Is dit de doelgroep die je als bedrijf wilt bereiken?

Hoe nuttig is Twitter voor bedrijven?

Door de hype rondom Twitter wordt bijna vergeten dat het nog geen mainstream communicatiemiddel is. Het gros van de consumenten heeft nog geen account aangemaakt, zo laat ook het onderzoek zien dat eerder deze zomer naar buiten kwam. Toch heeft het middel al wel laten zien hoe groot het effect kan zijn. Nieuws verspreidt zich razendsnel onder een invloedrijke doelgroep. Tweets worden door journalisten opgepikt en opvallende berichten worden zelfs gepubliceerd. Hierdoor zit het middel wel op het netvlies van veel bedrijven om er 'iets' mee te doen.

 

Misschien zijn de huidige tweeps niet de directe doelgroep die je als organisatie wilt aanspreken. Maar juist doordat het middel nog niet uitgekristalliseerd is, biedt het de mogelijkheid om te kijken wat het effect kan zijn van microblogs. Tegen de tijd dat de huidige tweeps twittermoe zijn, is de massa er aan toe om te gebruiken als communicatiemiddel. Tenminste, als Twitter dan nog bestaat. Misschien is Twitter dan al wel overgegaan op een hele andere vorm van microblogging. Pas wanneer het verder is ontwikkeld, wordt het pas echt interessant om als bedrijf te kijken of je het strategisch in wilt zetten. 

 

Moet je er als organisatie dan ver weg van blijven? Ik denk het niet, maar kijk wel of het past bij de doelstellingen van je organisatie en zorg dat je er klaar voor bent om je sociaal te gaan gedragen. Luister, reageer en participeer, maar ga geen (commerciële) berichten pushen. Ondanks dat dit niet nieuw is voor online communicatie en online marketing, toch nog een valkuil voor veel bedrijven.

 

Ben je er als organisatie nog niet klaar voor om je open te stellen, informatie te delen en je sociaal te gedragen? Vraag je dan af of je wel op sociale media als Twitter moet participeren. Wil je toch experimenteren en kijken wat het effect is op je organisatie en zien hoe het werkt? Gebruik dan eerst een interne microblog als Yammer. Zo krijg je het als organisatie al een beetje in de vingers.

 

Of Twitter de hype overleeft is natuurlijk nog even afwachten, misschien is een andere microblog het straks helemaal of een totaal andere tool. Hoe zie jij de toekomst van Twitter en het nut voor bedrijven?

 

 

 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies