Social gaming industrie klaar voor het grote geld

Vorig artikel Volgend artikel

De populariteit van sociale netwerken als Facebook en MySpace hebben ook voor een sterke toename in ‘social gaming’ gezorgd. Met social gaming wordt het spelen van spellen bedoeld, als manier om te socializen met je vrienden. Vier op de vijf sociale gamers geven dan ook aan dat het hun relatie met vrienden, familie en collega’s heeft versterkt. Social games zijn vaak gratis om te spelen, maar consumenten betalen kleine bedragen om virtuele goederen te kopen. Game ontwikkelaar Zynga, onder meer bekend van de populaire Facebook-spellen FarmVille, Mafia Wars en Café World, heeft ruim 230 miljoen actieve gebruikers (ter vergelijking Xbox LIVE heeft 20 miljoen gebruikers).

Social gaming industrie klaar voor het grote geld

Dat met dit soort aantallen kleine bedragen snel optellen, blijkt wel uit de top 3 omzetten van social gaming bedrijven in 2009; Zynga met $200 miljoen, Playfish met $75 miljoen en Playdom met $60 miljoen. De verwachtingen zijn dat Zynga dit jaar zelfs een omzet van $450 miljoen gaat realiseren. Het overgrote deel van de omzet komt op dit moment voort uit de verkoop van virtuele goederen. In-game advertising, helemaal in combinatie met sociale content (crossmediale campagnes), biedt dus nog veel groeipotentie. Will Wright (maker van onder meer SimCity, The Sims en Spore) schat dat social gaming een kwart van de volledige markt gaat uitmaken.

De kracht van deze sociale spellen is dat ze laagdrempelig en simpel zijn. Je kunt ze eenvoudig spelen; als vrijtijdsbesteding of wanneer je bijvoorbeeld te vroeg bent voor een afspraak. De gemiddeld sociale gamer is een 43 jaar oude vrouw, terwijl dit bij ‘gewone’ gamers een 21 jaar oude man is. En ze zijn niet minder actief; 95% van de social gamers spelen meerdere keren per week en bijna tweederde speelt tenminste 1 keer per dag.

De (nieuwe) manier van gameontwikkeling
De tijd om de sociale markt te negeren is dus echt voorbij. Sociale games vragen wel een andere manier van spelontwikkeling. Zo worden spellen voor de Xbox en Playstation voor vele miljoenen geproduceerd en vervolgens verkocht. Bedrijven zoals Zynga ontwikkelen voor een fractie van dit bedrag een basisspel en passen het vervolgens ‘on the way’ aan op basis van feedback van gebruikers. EA heeft eind vorig jaar een concurrent van Zynga, Playfish (o.a. van Restaurant City, Pet Society en Hotel City), voor $400 miljoen gekocht. Maar nog niet alle spelontwikkelaars zijn overtuigd; vooral omdat het business model zich nog niet bewezen heeft. En dat terwijl de verkoopcijfers van videogames blijven dalen. De vraag is dus sterk of dit de juiste strategie is...

Uit de vijfjarige overeenkomst die Facebook vorige week met Zynga afsloot, lijkt social gaming in ieder geval een goede manier om geld te verdienen aan sociale netwerken.

Rianne van der Sar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies