Nestlé gaat overstag na "social media aanval" van Greenpeace

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren kondige levensmiddelenfabrikant Nestlé een zogenaamde "geen ontbossings"-beleid aan. Dit betekent dat het bedrijf, in samenwerking met The Forest Trust, duurzamer wil gaan ondernemen en het aantal producten met bosonvriendelijke palmolie wil gaan reduceren tot nul. Wellicht geen opzienbarend nieuws, ware het niet dat Nestlé deze actie onderneemt na toenemende druk van consumenten via diverse sociale platformen, aangejaagd door Greenpeace.

Nestlé gaat overstag na "social media aanval" van Greenpeace

Ongeveer twee maanden geleden publiceerde de Britse tak van Greenpeace de provocerende video "Give me a break" op YouTube, waarbij het eten van een KitKat wordt vergeleken met het eten van een orang oetang, het grootste slachtoffer van Nestlé's onvriendelijke productieproces.

Toen de video uiteindelijk de aandacht ving van Nestlé maakte het bedrijf een cruciale fout: het liet de video van YouTube verwijderen. Dit was het startschot voor een tegenoffensief van Greenpeace-aanhangers en andere betrokkenen, waarbij de video razendsnel werd gepubliceerd over meerdere accounts. 

Al snel verplaatste de vete zich naar Facebook, waar boze consumenten hun kritiek vrijlijk publiceerde op de pagina van de levensmiddelenfabrikant. Die deed in reactie zijn domme fout nog eens dunnetjes over en verwijderde alle negatieve comments.

Intussen is de video op YouTube meer dan 1,5 miljoen keer bekeken, heeft Nestlé meer dan 200.000 e-mails te verwerken gehad en bleven de reacties op de Facebook-pagina maar binnenstromen.

Na 8 weken strijd heeft Nestlé nu dan toch besloten overstag te gaan en de productieprocessen van het bedrijf te verbeteren. Een zwaarbevochten overwinning voor social media dus!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies