Crowdsourcing smaakt naar meer?

Vorig artikel Volgend artikel

De naam van de chocoladereep is een beetje jammer: Lacta. Maar dat mag de pret niet drukken. Dit chocolademerk afkomstig uit Griekenland heeft zichzelf lekker in de markt gezet door een groots opgezette crowdsourcing campagne onder de naam "Lacta is the sweetest piece of your life" te lanceren.

Crowdsourcing smaakt naar meer?

Even voor de digibeten onder ons ter info: Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een internetmenigte. Dit gaat uit van de macht van het getal. De menigte levert vrijwillig en belangeloos een bijdrage in de losse uurtjes aan een dienst of product.

Nieuw is het inzetten van je publiek voor een spot campagne niet. Zo deed in 2009 een groot Spaans biermerk hetzelfde.Het chocolademerk Lacta is sinds de inzet van deze marketingstrategie van de “crowdsourced branded film” het best verkochte merk chocolade in Griekenland.

Kraft ( eigenaar van de reep) riep massaal mensen op om mee te denken over de film ( het spotje) en vroeg deelnemers om de verhaallijn te maken, na te denken over de acteurs en de sfeer van de commercial. Dit alles onder het mom: "Lacta is het zoetste stuk van je leven."
Samen met OgilvyOne Worldwide in Athene, startte de campagne, getiteld "Love in Action" met een uitnodiging via de televisie spots, om echte liefde verhalen te vertellen van echte mensen. Iedereen mag mee doen met als resultaat: 1.307 verhalen later, de 27-minuten branded entertainment clip debuteerde op de tvzenders en was een " instant” hit.

Ik zeg co-creatie is het toverwoord! 11.500 mensen deden mee aan de voorproductie, de verslagen werden geplaatst op de blog van Kraft en Facebook. Dit alles was online te volgen tijdens de tien dagen van het  schieten van de clip. 

Panos Sambrakos, executive creative director van OgilvyOne Worldwide verklaart het succes:  "In a way this was our most valuable and popular content, since people loved reading the stories, or to share their own, even if it wasn't made into a movie. Some even did it in order to express their love to current or past lovers.By popular demand, we will continue the concept of making movies out of real love stories," said Sambrakos. "For the next one, I would like to go back to interactive storytelling. It's a great way to engage an active audience."

Brandchannel sluit af met deze mooie quote: "Crowdsourcing love and chocolate is a winning combo in any medium for any brand..."

Bekijk spot Lacta en vorige crowdsourcing campagne. Vergelijkbaar crowdsourcing project
The Wikifilm - Case Study, geproduceerd in Spanje(2009)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies