Hoe fictieve personages tot leven komen op Social Media

Vorig artikel Volgend artikel

Een presentatie waar ik deze week erg naar uitkeek tijdens SXSW was die over Brand Fiction. Een paneldiscussie die werd voorgezeten door Helen Klein Ross, de auteur achter de Twitteraccount van @BettyDraper. Betty is een (fictief) personage uit de serie Mad Men. Helen is geen onderdeel van het productieteam, maar raakte geinspireerd om namens Betty te gaan schrijven toen ze zag dat diens fictieve echtgenoot @_DonDraper ook een Twitteraccount was begonnen.

Hoe fictieve personages tot leven komen op Social Media

Al gauw ontspon zich op Twitter een paralel universum naast de serie. Tussen afleveringen in doet Betty allerhande dagelijkse dingen zoals de was of boodschappen. Als er in de serie iets gebeurde borduurde ze daar op voort, zonder de verhaallijn aan te tasten. Toen Don Draper in de serie een koffer mee naar huis nam twitterde Betty dat ze deze in de kast had gezet. Toevalligerwijs opende de eerstvolgende aflevering met een shot van Don die de koffer uit een kast pakte.

Inmiddels zijn er steeds meer twitterende Mad Men personages bij gekomen, die allemaal door verschillende fans worden beheerd. Betty organiseerde een online Tea Party samen met haar housekeeper Carla en twitterde de recepten van de cakejes die ze daarvoor maakte. Fans gaan mee in het verhaal en vullen het zelfs aan. Mensen bestelden zomerjurkjes voor het feestje en stelden voor om huisgemaakte hapjes mee te brengen. Er onstaan zelfs Mad Men personages op Twitter die niet eens in de serie voorkomen. De fanatsie op twitter blijkt levendig.

Helen geeft aan dat @BettyDraper vooralsnog geen enkele commerciele aspiratie heeft. Als ze via twitter een product endorsed moet dat subtiel zijn en bij haar personage passen. Daar wordt vooralsnog geen geld voor betaald, al heeft de account inmiddels meer dan 25k followers. Anders is dat met haar tegenspeler @FrankAdman die een typische reclameman uit de jaren 60 is. Het past dus bij zijn personage om schaamteloos reclame te maken.

Brand Fiction lijkt de ultieme manier om een TV-serie tussen afleveringen en seizoenen in levendig te houden bij de fans. Toch gaan de voorbeelden verder dan dat. Helen noemt een case van Bertolli waarin actrice Marissa Tomei in Italie op zoek gaat naar de beste pasta ingredienten, de Hapiness Factory van Coca Cola en – misschien wel het beste voorbeeld van brand fiction van dit moment – Lady Gaga.

Beste Nederlandse voorbeeld tot nu toe zijn natuurlijk de sinds kort twitterende Duckstad figuren die dagelijks verhalen met elkaar maken. Voor wie ook een leuk staaltje brand fiction in gedachten heeft nog een aantal tips:

- Zorg voor continuiteit op alle platformen die je inzet
- Wees authentiek
- Wees relevant voor je publiek: hoe onderscheid jouw boodschap, content zich?
- Deel. Laat fans deelnemen aan de dialoog, reageer, retweet, bouw een relatie op.
- Laat een bot niet het werk van een mens doen. Goede content laat zich niet automatiseren
- Hou je merk credible, wordt geen commerciele sell-out
- The Sherezade factor: Monitor engagement, stuur bij, sla op, onthoudt, speel in op, etc.
- Onderschat de hoeveelheid tijd die het kost om dit goed te doen niet
- Have fun

 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies