Nederland proeftuin voor LinkedIn

Vorig artikel Volgend artikel

Begin dit jaar opende LinkedIn, de netwerksite voor professionals, haar eerste Europese vestiging in Amsterdam. Een kantoor dat, misschien gek genoeg, aanvoelt als een echte start up. Een open ruimte met vijf bureaus en één vergaderkamer, bereikbaar via een licht tegenstribbelde deur, waar een telefoon staat die nog niet helemaal doet wat het moet doen. Het koffiezetapparaat is nog niet aangesloten, maar er is wel een enthousiast en ambitieus team van een handjevol salesmedewerkers die hard aan het werk zijn. Met Eugenie van Wiechen (zie foto) aan het roer heeft de organisatie als doel LinkedIn verder te laten groeien. Maar dat is niet de enige rol van deze Hollandse vestiging.

Nederland proeftuin voor LinkedIn

Nederland is een internet savvy land. Zo horen we wereldwijd tot de top als het gaat om breedbandpenetratie. Onze voorlopersrol is ook terug te vinden op LinkedIn. We zijn met ruim 1.5 miljoen gebruikers één van de meest actieve en betrokken landen; zowel in hoeveelheid connecties als tijd gespendeerd op de site. Even ter referentie; LinkedIn is actief in meer dan 200 landen. Het verhoudingsgewijs hoge aantal ZZP’ers en de niet hiërarchische cultuur in Nederland levert hier een grote bijdrage aan. In sommige landen is het bijvoorbeeld not done om je baas via LinkedIn uit te nodigen. Hiermee stel je jezelf op gelijke voet met hem of haar. De groep die momenteel het meest gebruik maakt van betaalde accounts zijn recruiters.

Nederlanders weten dus dat LinkedIn meer te bieden heeft dan alleen een rol als digitale visitekaarten verzamelbak. We netwerken er flink op lost en functionaliteiten als Q&A en groepen, waarmee je onder meer je expertise kunt tonen, zijn ons niet vreemd. Tel de schaalbaarheid van ons kikkerlandje bij deze actieve houding op en je hebt de ideale mix om toekomstige functionaliteiten te testen moet LinkedIn gedacht hebben. Nederland is namelijk gebombardeerd tot proeftuin voor de netwerkreus. Wat wordt hiermee bedoeld? Heel eenvoudig. Nieuwe functionaliteiten worden eerst in Nederland geïntroduceerd om te kijken hoe hierop gereageerd word. Zijn we enthousiast, dan is de kans groot dat we het ook in andere landen terug gaan zien. Maar zeggen we nee, dan verdwijnt de functionaliteit hoogstwaarschijnlijk in de prullenbak.

De eerste vruchten moeten nog een feit worden (en ik kijk er al naar uit!), maar de kersverse baas wil Nederland wel alvast een tip meegeven. De mogelijkheden die ‘Advanced Search’, a.k.a. uitgebreid zoeken, bieden worden nog te weinig benut. Je kunt hiermee eenvoudig achterhalen wie bijvoorbeeld de marketingmanager bij Coca Cola is en wie binnen jouw netwerk je bij deze persoon kan introduceren. Ook kun je nagaan of er veel verloop is binnen een organisatie waar je aan het solliciteren bent. Of via voormalige werknemers een beeld krijgen van de cultuur van de organisatie.

Rianne van der Sar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies