Tag je wereld met Stickybits!

Vorig artikel Volgend artikel

Weer wat nieuws onder de zon in social media: soort digitale post-its die viraal & digitaal zijn geworden. Hoe werkt het en wat kan je ermee? Honderd dagen geleden bedacht tijdens een lunch en nu al wereldwijde hit?

Tag je wereld met Stickybits!

Stickybits is een mobile app voor Android en iPhones die virtuele messages verspreiden tussen leeftijdsgenoten, vrienden, maar ook in te zetten om potentiele klanten te informeren. Dit alles via een gemeenschappelijke barcode.
Hoe werkt het? Het is een soort digitale tag, een barcode is geprogrammeerd door de eerste persoon die hem ontvangt. De volgende persoon die de barcode scant ontvangt vervolgens een embedded message op zijn mobiele telefoon en kan hierna een nieuwe boodschap of info toevoegen. Hierdoor ontstaat er een stream ( viral) die geconnected is met een plek of object van waar de barcode gelokaliseerd is.

“Stickybits geolocates the barcodes to show where they are scanned and then follows the object and the evolving storyline. A user can switch between map views and streams and trail other people’s object streams. The app lets you know when new bits are added. “

De App is gratis, maar 20 vinyl barcodes stickers kosten $10.
Voor wie te gebruiken? Denk aan je businesscard die gelinkd wordt aan je cv of social media profiel, denk aan rondleidingen door attractieparken of musea. Maar ook kleiner: “small business merchants tracking local deliveries and offering digital coupons; inventorying pharmaceutical products in a box.”

De twee breinen achter dit concept zijn Billy Chasen (Chartbeat)en Seth Goldstein (chairman and Founder van SocialMedia). “ It began over lunch and a conversation about embedding digital content onto physical objects. A hundred days later, they’d raised $100,000, moved from the lunch conversation concept to the initial launch, and created their own marketing mantra: “Tag your world."

Het concept krijgt meteen al veel aandacht in de media. Maar zal Stickybits opgepakt worden en een succes worden? Dat blijft nog even de vraag. Veel experts binnen social media zijn in ieder geval enthousiast. En de "vaders" van het concept zijn geen groentjes op het gebied van nieuwe media. Lees voor meer info ook even het verhaal op de Los Angeles Times.

Goldstein somt de voordelen op van Stickybits: “Just because something is made from atoms, not bits, does not mean that it is not dynamic. We have just never had a way to connect objects to each other or to people. This is an attempt to make visible all kinds of social dynamics around objects that otherwise have been invisible.”

Bekijk video

http://www.youtube.com/watch?v=gBfTWEfOGrs&feature=player_embedded#

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies