Hyves is nog lang niet onmisbaar

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds Hyves de mogelijkheid biedt om je profiel op 'afgeschermd voor onbekenden' te zetten, maakt zo'n 15% van de Hyvers hier gebruik van. En dat terwijl het anoniem gluren bij de buren juist een van de grootste succesfactoren van de site is.

Een zorgelijke ontwikkeling en dus bedachten de mensen bij Hyves een list: Wie zijn profiel afschermt kan zelf ook de profielen van alle andere Hyvers niet bekijken. 'Want als je niet bekeken wilt worden door onbekenden is het wel zo netjes dat je dat zelf ook niet doet'.

Ik ben benieuwd of Hyves headquarters binnenkort ook op gaat treden tegen een andere ontwikkeling binnen het platform: de plotse populariteit van Hyves op basisscholen. Met als gevolg dat je ineens vriendverzoeken mag verwachten van je 8-jarige nichtje en al haar vriendinnen. Die je dan ook nog met enige regelmaat gaan krabbelen wat min of meer uitsluit dat je vrienden je op die plek ooit nog vragen of je van het weekend nog lekker gezopen hebt.

Hyves is nog lang niet onmisbaar

De generatie clash zou grote gevolgen kunnen hebben: Ouderen haken af omdat met de komst van hun eigen kinderen de lol er af gaat, of de nieuwe generatie pubers besluit juist dat ze niet op dezelfde plek als hun ouders willen gaan zitten. Je gaat toch ook niet in dezelfde kroeg uit?

En dus lijkt het erop dat Hyves ondanks zijn grote populariteit nog niet helemaal onmisbaar is, daar waar juist specialistische social networks dat al wel zijn. LinkedIn heeft als zakelijk netwerk bijvoorbeeld een veel essentielere functie omdat het als digitale versie van je rolodex dient waarin je visitekaartjes zichzelf updaten. Ook Facebook heeft een duidelijk profiel en meerwaarde gezien zijn populariteit onder studenten. Omdat die veelal contacten over de hele wereld hebben en zelf vaak enige tijd in het buitenland studeren hebben zij behoefte aan een netwerk waar al hun medestudenten wereldwijd op aangesloten zijn. Bovendien wordt Facebook op campussen vaak als informeel intranet gebruikt waar aankondigingen voor feesten en filmavonden worden gedaan. Onmisbaar voor je sociale studentenleven dus.

Social communities zullen zich in de toekomst steeds verder gaan focussen op een bepaalde doelgroep of rondom een bepaald thema om meerwaarde te behouden. Reden voor TMF.nl om bijvoorbeeld de videopagina steeds verder te verbeteren en uit te bereiden. De gebruiker kan daar nu niet alleen op hoge kwaliteit alle videoclips en TV-kanalen bekijken en beluisteren, maar ook eigen playlists samenstellen en muziektips voorgeschoteld krijgen. Wat is jouw USP en hoe blink jij erin uit?


- deze column verscheen eerder deze maand in het MTV magazine Fuse -

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies