Social Media Congres 2010

Vorig artikel Volgend artikel

“Als je je er nu nog niet van bewust bent, dan ben je reddeloos verloren. Sociale netwerken, we kunnen er niet meer omheen.” Zo maar een quote van één van de aanwezigen op het Social Media Congres afgelopen week, dat plaats vond in het Mövenpick hotel te Amsterdam.

Social Media Congres 2010

Sociale media kunnen helpen de band met klanten te versterken, dat weten we inmiddels wel allemaal. En de inzet van social media heeft de kracht om voor een merk loyaliteit te creëren. Het is de dialoog waar het om draait, want die zorgt voor een binding met de klant. En dat zal uiteindelijk leiden tot een zekere merkvoorkeur, een hogere loyaliteit en daarmee ook hogere verkopen. Maar ja: hoe pak je dat aan als adverteerder? En kan je nu nog instappen of ben je dan ongeloofwaardig en echt te laat…?

Want dat is waar bedrijven mee worstelen. Ze kennen de theorie grotendeels, maar worstelen met het in de praktijk inzetten van social media. Veel bekende thema’s, enkele nieuwe tips en de boodschap om in ieder geval aan de slag te gaan met social media. Dat was wat deelnemers van het Social Media Congres in het Mövenpick Hotel in Amsterdam mee naar huis kregen.

Opvallend was verder de toenemende rol van Twitter. Uitingen uit het microblogplatform werden veelvuldig gebruikt ter ondersteuning van presentaties. Kijk hier naar alle presentaties van de gastsprekers van het event. Hierbij kort een overzicht waar volgens de kenners een social media strategie aan moet voldoen:

1. Begin klein (liever 3 bekenden dan 300000 onbekenden, vb Rita Wiki)
2. Leid door het goede voorbeeld te geven, maak dit gemakkelijk op te volgen
3. Omarm je volgers, beschouw ze als gelijken, het gaat om hen
4. Laat anderen leiden/uitnodigen (de eerste volger zijn is een onderschatte vorm van leiderschap)
5. Durf te vragen (waanzinnig wat mensen voor je doen als je maar vraagt)
6. Zorg voor sociale hygiëne (mensen moeten zich veilig voelen).

Bekijk hier het uitgebreide verslag van het congres.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies