Coming up: Groundswell 2.0

Vorig artikel Volgend artikel

In het bekende boek ‘Groundswell’ bespreken Josh Bernoff en Charlene Li hoe je als onderneming voordeel kunt behalen uit sociale technologieën zoals Blogs, YouTube, wiki’s en Facebook. Deze techno- logieën verschuiven de macht steeds meer naar consumenten en dwingen organisaties om de dialoog met ze aan te gaan.

Coming up: Groundswell 2.0

Klanten bepalen vandaag de dag mee hoe producten gemaakt en ontworpen worden en hoe de dienstverlening voor die producten er moet uitzien. In de overweging hoe de dialoog aan te gaan, kunnen bedrijven dan ook niet anders dan hun klanten (wie zijn ze? waar bevinden ze zich? hoe gedragen ze zich? etc.) en hun behoeftes als vertrekpunt te nemen. Sociale technologieën zijn hierin een middel, maar niet het doel.

De HEROes in Groundswell: consumenten én werknemers
Josh Bernoff is momenteel met een opvolger bezig, ditmaal samen met Ted Schadler, genaamd Groundswell HEROes. De Forrester-analisten gaan in dit boek een stap verder. Wat kunnen ‘Highly Empowered and Resourceful Operatives’ (HEROes) voor je organisatie betekenen en hoe kun je hiermee omgaan? Werknemers die zich bijvoorbeeld ‘HEROes’ voelen, kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het bouwen van systemen om effectief met klanten om te gaan. Hiervoor is het noodzakelijk om als organisatie minder te ‘dicteren’ en ervoor te zorgen dat je, naast voor consumenten (de focus van Groundswell), ook een omgeving creëert waarbij werknemers kunnen meedenken en werken aan oplossingen.

Ik heb het boek uiteraard nog niet gelezen, maar ik geloof er sterk in dat bedrijven sociale technologieën niet langer links kunnen laten liggen en dat het zowel intern als extern vele kansen voor ze biedt. Op dit moment worden social media activiteiten binnen een organisatie veelal gedreven door marketing- en salesafdelingen. Echt een gemiste kans! Dit zou in de hele organisatie ingebed moeten zijn. Alleen dan kun je echt voordeel uit sociale technologieën behalen en zet je als organisatie een goede stap voorwaarts richting de toekomst.

De VEE-score
Ik hoor je al denken ‘ok, maar hoe bepaal ik dan welke projecten de moeite waard zijn?’. Een goede vraag! Hier denken de Forrester-heren een antwoord op te hebben gevonden met de ‘Value-Effort Evaluation’; een score ten aanzien van ‘waarde toevoegen’ en ‘inspanning’. Deze tool is nog ontwikkelingen, maar je kunt er via de Beta-versie al mee aan de slag. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Rianne van der Sar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies