Webtools moeten dialoog tussen school en ouders verbeteren

Vorig artikel Volgend artikel

Iedere dag gaan ruim 1,5 miljoen kinderen naar de basisschool. Om half negen nemen ouders massaal afscheid en laten hun kinderen over aan de goede zorg van meesters en juffen. Maar wat gebeurt daar eigenlijk?

Webtools moeten dialoog tussen school en ouders verbeteren

De meeste ouders weten dat maar heel beperkt: veel kinderen zijn erg bondig in het vertellen over hun schooldag, als er tussen de drukke bedrijven door al gelegendheid is het er over te hebben.

De school als black box

Een ouderwets concept: het in contact staan met elkaar is immers de norm van deze tijd. En kinderen doen daar net zo hard aan mee. Behalve binnen de basisschool. Ouders en kinderen hebben daar dus een communicatiebehoefte.

Is de school zo gesloten? De meeste basisscholen hebben een website met daarop een fotoverslag van uitstapjes en een jaarrooster waar de grote highlights op staan. En scholen geven hun leerlingen regelmatig brieven mee voor de ouders/verzorgers.

Er zijn vele initiatieven die de school transparanter (helpen) maken. En computers en internet spelen daarin vaak een grote rol.

Zo ook bij Aagje. Aagje is een webomgeving die de school kan inzetten voor de communicatie tussen school en ouders. De (jaar)agenda, een reminder voor een uitstapje, het verslag van de musical, het kan allemaal bij Aagje. En ouders krijgen een mail als er nieuws is. En groep-specifiek als je dat wilt. Doel van Aagje is met name de communicatie van school naar ouders makkelijker te maken.

Bluetooth in je broodtrommel?

'Is dat wel genoeg?', dacht Vassilis Javed Khan van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij bedacht SchoolAware. Onderdeel van het promotieonderzoek van Kahn waarin hij de communicatiebehoefte van gezinnen heeft onderzocht.

'SchoolAware bestaat uit een computer met bluetooth in de klas. Kinderen wier ouders aan het systeem meedoen, krijgen een ontvanger met bluetooth. Zodoende kunnen ouders zien of hun kind in de klas is en wat hij aan het doen is.' (Nu.nl)

SchoolAware is een pilot en alleen bedoeld voor onderzoek. Toch is het belangrijk er even stil bij te staan. Volgens Khan en de twintig ouderparen met wie hij experimenteerde maakt het  systeem gesprekken met de kinderen 's avonds thuis eenvoudiger. 'Ze kunnen bijvoorbeeld vragen hoe het ging met de rekentoets of waarom het kind in de pauze niet buiten ging spelen.' (Nu.nl)

SchoolAware helpt ouders inzicht krijgen in de schooldag van hun kind. Maar kinderen die –als hun ouders dat willen- met een bluetooth ding in hun zak lopen en zo steeds te volgen zijn, dat is niet niks. De communicatiebehoefte wordt door gezinnen gevoeld. Vraag is alleen op welke manier je aan die behoefte moet voldoen. Is een initiatief als Aagje genoeg? Of is het belangrijk te weten wat je kind van minuut tot minuut doet?

Vertrouwen

Want wat gebeurt er met de vertrouwensrelatie tussen de ouders en de leerkracht als we de hele tijd ons kind kunnen volgen? Meekijken wordt al snel meepraten. Wordt de leerkracht erop aangesproken als een kind niet buitenspeelde?

We zien overal de behoefte van ouders om hun kind te begeleiden en beschermen. Zowel in het echt (Wie fietst er nog zelf naar paardrijles?) als online (kinderbrowsers met beperkte toegang worden veel gebruikt en de meeste ouders weten de login van de Hyves van hun kinderen). En die behoefte neemt in onze complexe maatschappij alleen maar toe.

Kennis is macht

De trend om mee te kijken en zo je kind te begeleiden en beschermen is stevig en zal niet snel stoppen. En zolang er vraag naar is zullen bijbehorende diensten door bedrijven ontwikkeld worden. Maar is dat goed? Want het feit dat iets mogelijk is betekent niet dat het altijd goed is het ook te gebruiken.

Ouders, scholen en ontwikkelaars moeten bedenken welke tools er wel en niet nodig zijn. Centraal in deze overweging moet het welbevinden van het kind staan: een kind dat alles mag komt misschien vervelende dingen tegen. Een kind dat teveel wordt beschermd leert met veel dingen niet omgaan. Geef kinderen de mogelijkheid zelf dingen te leren en uit te proberen (zonder dat iedereen meekijkt), maar laat ze niet verdrinken.

illustratie: Iselinge.nl

Astrid Poot

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies