Pepsi verplaatst SuperBowl budget volledig naar Social Media

Vorig artikel Volgend artikel

Voor het eerst in 23 jaar zal Pepsi geen TV spot kopen tijdens de fameuze Super Bowl finale, hét best bekeken sport event in de Verenigde Staten. De 20 miljoen euro budget die voor het spotje gereserveerd stond wordt volledig in een Social Media campagne gestoken met de naam Pepsi Refresh.

Pepsi verplaatst SuperBowl budget volledig naar Social Media

De Pepsi Refresh site wordt een goede doelen project waar mensen van over de hele wereld kunnen stemmen op hun favoriete ontwikkelingsplan. De aankondiging over de nieuwe inzet van hun marketingbudget leverde Pepsi meteen enorm veel aandacht op van onder meer ABCCNN, NPRReuters,  AP en Wall Street Journal.

Alhoewel de nieuwigheid en PR-waarde er voor andere merken er nu dus wel een beetje van af is ligt het toch in de lijn der verwachting dat meer merken social media boven GRP's gaan kiezen, en dat betekent opnieuw een enorme klap voor de televisieindustrie.

Al zijn er door de bodemprijzen voor TV-zendtijd op dit moment ook veel merken die er juist wél voor kiezen een extra lange spot op TV uit te zenden, zoals Renault dat deze week gedaan heeft (zie onder). Opvallend in al deze campagnes is dat social responsibility nu al dé trend van 2010 lijkt te gaan worden.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies