Zeven Social Media trends voor 2010
Op talloze blogs verschijnen deze eerste week van het nieuwe jaar lijstjes met voorspellingen op gebied van online marketing en social media. Hoe veel groter wordt Twitter nog in 2010? Wordt Foursquare gekocht door en geintegreerd op Facebook? En wanneer is dat gelul over social media nou eens afgelopen en gaat iedereen het nu gewoon eens doen? Hieronder mijn duit in het zakje: Zeven voorspellingen voor 2010.
1) Social media gaat de hype voorbij
Was 'twitteren' tot de verrassing van velen nog hét woord van 2009, in 2010 kijken we daar niet meer van op. Twitteren wordt dan namelijk net zo normaal als sms-en of e-mailen: Het is een communicatievorm waar een bepaalde groep mensen (niet iedereen!) graag gebruik van maakt. Datzelfde geldt in 2010 voor werkwoorden als hyven, facebooken, en misschien zelfs waven, al die begrippen worden mainstream.
Voor Marketeers betekent het verdwijnen van de hype rondom Social Media dat het eindelijk een standaard onderdeel van de complete marketingmix gaat worden, net als Search die emancipatie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. In elk marketingplan 2010 moet budget worden opgenomen voor social media, en de doelstelling om minstens 10-20% van al je websitebezoek via met name Twitter, Facebook of Hyves binnen te halen. Via 'Tweet This' buttons van Tweetmeme of Facebook Connect bijvoorbeeld, maar daarover later meer.

Dat las je goed, social media moet in het marketingbudget worden opgenomen. Om te beginnen voor die Social Media redacteur die je in 2010 gaat aannemen. Of stagiair, als je het eerst nog even aan wilt kijken. Want zo'n account op Twitter of Facebook met je merk is leuk, maar als je de vragen en opmerkingen van je klanten niet beantwoordt kun je er beter niet aan beginnen.
2) Social Media is géén free publicity
Communicatiestudenten die in 2010 afstuderen doen er goed aan zich voor dit soort nieuwe functies te specialiseren in social media. In de toekomst gaan merken op zoek naar een eigen razende reporter die kort en bondig nieuws maakt op de eigen website en social media accounts van het merk en daar de dialoog met de consument aangaat. Iemand die zelf twittert, blogt of facebookt en een goeie antenne heeft voor nieuwe opkomende sociale netwerken.
Behalve aan een redacteur ben je in 2010 geld kwijt aan geïntegreerde landingpages en campagnepagina's op de diverse sociale networks. Bureaus die zich hierin specialiseren zoals Cybercom en Beemway schieten als paddestoelen uit de grond. Ze hebben kennis van API's en zorgen daarmee dat een actie op bijvoorbeeld Hyves voor een consument volledig gepersonaliseerd is. Sommige van deze bureaus hebben zelfs redacteuren en PR/Seeding-specialisten in dienst zodat je écht full-service social media campagnes kunt gaan afnemen.
Als Hyves slim is openen ze zelf binnenkort ook zo'n een full-service creatief loket zodat ze hun adverteerders behalve mediaruimte ook concepten kunnen gaan verkopen. Verder moeten ze flink aan de bak als ze Facebook willen bijbenen op gebied van de volgende trend: Social Gaming.

3) Adverteerders ontdekken Social Gaming
Tijdens PayPal Innovate in San Francisco afgelopen jaar werd me pas echt duidelijk hoe mega de markt van micropayments in online games op dit moment aan het worden is. Forget Second Life, hello Farmville & Mafia Wars. Het zijn dé populairste games op Facebook op dit moment omdat mensen het leuk vinden deze webspellen over een langere termijn en mét hun vrienden te spelen.
Maar waar ze zich nu nog blauw betalen aan virtuele schapen en kippen zie ik voor me dat in 2010 diverse gratis games op de markt komen van adverteerders. Virtuele bakwedstrijden met de producten van Dr. Oetker of dagelijks je virtuele huis zo schoon mogelijk houden met Ajax Allesreiniger: Alles waar een Sim City achtige variant op te verzinnen is denkbaar!

2010 wordt misschien wel het jaar van de terugkeer van MySpace. Onzin? Niet als je je bedenkt dat MySpace heeft besloten zich te gaan specialiseren in een gigantische niche en datgene waarmee ze groot zijn geworden: Muziek. Voor artiesten en bands is MySpace nog steeds hét platform om met je muziek heel veel mensen te bereiken, het ideale promotiekanaal naast natuurlijk YouTube. Als MySpace haar mogelijkheden verder uitbreid blijft dit voorlopig ook zo.
4) De longtail van Social: Niches zijn interessant
Waarom? Omdat mensen in tegenstelling tot marketeers juist niet op zoek zijn naar de massa, maar zich bijzonder willen blijven voelen in een kleinschaliger omgeving met gelijkgestemden. Het was precies dat wat Twitter groot maakte nu bijna 3 jaar gelden: Online marketeers, bloggers, journalisten en ondernemers vonden elkaar en gebruiken het in veel gevallen nog steeds als hun primaire communicatiekanaal.
Die behoefte om bij een kleinere, bijzondere groep te horen hebben veel mensen. En dus wordt 2010 het jaar van de opkomst van de niche-netwerken, en een uitbreiding van de mogelijkheden om op bijvoorbeeld Twitter, Ning of Facebook sub-netwerken te creeëren. Kies er nu vast 3 waarop jij in 2010 ook actief gaat zijn.

Mobiel internet nam in 2009 vooral een vlucht omdat mensen eindelijk de meerwaarde van location-based informatie beginnen te begrijpen. Dat een iPhone met Google Maps tegenwoordig als TomTom kan dienen is daar het meest simpele voorbeeld van. Maar wat in 2010 vooral interessant wordt is de doorontwikkeling van Foursqare-achtige applicaties.
5) Location Based Advertising
Met Foursquare check je via je mobiel in op een publieke locatie, winkel of horecagelenheid en verzamelt daar punten mee. Verder zie je wie van je vrienden er nog meer vaak op die plek komt en of ze eventueel nog tips hebben die je daar zeker moet doen of eten. Dit is voor veel merken een interessante nieuwe manier om loyaltyprogramma's op te zetten of meer traffic naar hun winkels te leiden.

6) Social Media integratie op je eigen website
Belangrijkste outtake van LeWeb afgelopen jaar: Social komt naar je toe deze zomer! Marketeers zijn jarenlang overstelpt met de boodschap dat 'hun merk actief moest worden op social media om dáár de dialoog aan te gaan'. Dat resulteert nu in corporate homepages waarop obligate buttons naar Hyves, Facebook en Twitterpagina's zijn opgenomen: 'volg ons!'.
Een goed begin, maar nu is het tijd om die dialoog weer te incorperen op je eigen site! Waarom zou je immers je eigen videoplayer bouwen als je YouTube volledig kunt integreren? Daarmee gaan niet alleen de views op je content flink omhoog, je geeft mensen ook de kans filmpjes door te sturen via andere netwerken. Hetzelfde geldt voor producten, nieuwsartikelen, afbeeldingen en muziek: zorg dat mensen het door kunnen sturen naar hun vrienden via het sociale netwerk dat zij het liefst gebruiken. Retweeten wordt dan ook hét woord van 2010.
Overigens bieden de API's van de diverse netwerken nog veel meer mogelijkheden. Mensen schrijven zich bijvoorbeeld in voor je nieuwsbrief met hun Facebook account en hoeven daardoor niet wéér al hun gegevens in te vullen. Zorg er dus voor dat je het je bezoekers steeds makkelijker maakt door social media slim te integreren.

7) Cross-social-media to the max
Na wat geëxperimenteer met Twitter op televisie en in de krant gaan traditionele media in 2010 echt overstag als het om sociale media gaat. Of verzamelde opmerkingen via Hyves in het RTL Nieuws de beste oplossing zijn is nog maar de vraag, probleem daarvan is namelijk dat het ook wordt opgedrongen aan de mensen die zich totaal niet voor 'de mening van het volk' interesseren.
Maar mijn verwachting is dat social media layers op TV in de toekomst wel een optie worden. Een tickertape met relevante tweets van alleen je vrienden bijvoorbeeld onder een voetbalwedstrijd. En als we die deze zomer nog niet op Nederland 2 zien, dan toch zeker wel op de NOS WK site.

Reacties en aanvullingen lees ik graag in de comments!
Reageren
Gerelateerde tweets
-
kusnadhi yasa 22/09/2009 19:48 uur
PointClear: Social Media Can Be A Tool For Sales Lead Generation: 22 /PRNewswire/ -- Increasingly, social media .. http://bit.ly/139Fnt -
Laura Strickland 22/09/2009 18:29 uur
70 percent of all social media actions are related to viewing pictures or other peoples’ profiles. http://www.oddpodz.com/blog/1140.html -
kusnadhi yasa 22/09/2009 18:19 uur
Make social media a business tool, not a distraction: By Cindy Krischer Goodman Like many, I enjoy catching up w.. http://bit.ly/UOLoA -
Dutch Microfund 22/09/2009 16:24 uur
Can social media help make microfinance sustainable? http://bit.ly/1oWxf7 -
Hugh Briss 22/09/2009 16:23 uur
Good article on using social media as a business tool without letting it become a distraction. http://bit.ly/A053z -
Social Media Techie 22/09/2009 16:03 uur
TV Still Relevant, But Social Media Takes Center Stage: Marketers http://bit.ly/44USTx -
mangoshop 22/09/2009 15:59 uur
DJ Leigh Lezark says:I dont follow trends.My look is changing,but I guess my style is rocky and very feminine http://bit.ly/3k7B4o -
Social Media Techie 22/09/2009 13:54 uur
Ford's Scott Monty Talks Social Media at OMMA http://bit.ly/SyRQP -
kusnadhi yasa 22/09/2009 13:43 uur
Social Media Measurement Lags Adoption: It was more common for professionals to report devoting employees, eithe.. http://bit.ly/f9eLn -
jackelien 22/09/2009 13:29 uur
RT @105nl: Zijn Social Media een hype of here to stay? « 105 – REFRESHING ADVERTISING http://bit.ly/4E289B -
TechCrunch 22/09/2009 13:18 uur
Can You Predict Twitter Trends? Use Your Skills For Virtual Cash With Pretweeting http://bit.ly/WQhz1 by @robinwauters

Dutch Cowgirls TV
-
Views: 21
-

SXSW 2010: Compilatie eerst...
Views: 325
-
Views: 529
-

Frank Meeuwsen over zijn ve...
Views: 337
-

SXSW: Picking up our badges...
Views: 1371

Laatste reacties
- Tamara van Witzenb..: Lees hier (ht...
- Tamara van Witzenb..: Lees hier htt...
- Birgitta van Lange..: Eén van de re...
- wim van lune: ik zat op face book m...
- Marco: Leuk dat jullie ook een vide...
- nicoline van enter: The world's fir...
- Rianne van Straten: Geen idee of da...
- Remco van de Kamp: Helemaal mee een...
- Frans Maassen: Jammer, geen MAC cli...
- Rianne: Haha leuk! Maar wil ook lie...
Tagcloud
tentoonstelling shop ipod vrouw dcg mashup baby vakantie time-lapse reizen iphone dutchcowboys stop-motion marktplaats logo koffie studenten websites online shopping streetview bush pr geek tv-serie starbucks roken women netwerk co-creatie kantoor obama notebook adverteerders entrepreneur cartoon sport short film u2 goede doelen hondAgenda
Poll
Meest gelezen
- » Dress Us!: Kate en Molly in... (10581)
- » Nike's geheime showroom in ... (10480)
- » Mobiele telefonie en duurza... (10318)
- » Audi streamt Winterspelen l... (9208)
- » Formspring.me: een plek waa... (9143)
Zoeken
-

22/09/2009
20:34 uur -

22/09/2009
20:34 uur -

22/09/2009
20:34 uur -

22/09/2009
20:34 uur -

22/09/2009
20:34 uur










































Reacties (36)
Leuk overzicht Marjolijn. Denk dat het met name voor de top500 bedrijven interessant is om met Social Media aan de gang te gaan. Ik zie voor het MKB nog niet direct heel veel mogelijkheden..
Ps. Het zijn 7 voorspellingen in plaats van 10.
Mon 4 Jan 2010, 20:26
@Corne Voor het MKB niet interessant? Ken je de succesverhalen van @garyvee @slijterijmeisje en @puur dan niet? Social Media is juist voor elk bedrijf interessant, groot of klein. Op heel verschillende manieren natuurlijk.
Tien aangepast naar 7 trouwens, thnx!
Mon 4 Jan 2010, 20:34
Leuk rijtje, denk dat je gelijk hebt.
Denk ook dat er nog wel toekomst zit in Transmedia Storytelling door bedrijven. Dus niet alleen crossmediaal (= hetzelfde 'verhaal' via verschillende media) maar ook transmediaal (= verschillende stukjes van het 'verhaal' via verschillende media). Met TS kunnen de bedrijven via Social Media de (potenti
Mon 4 Jan 2010, 23:12
Mooi artikel. Uit ervaring weet ik dat sociale media toepassen binnen een grote organisatie een hurdle heeft die veel mensen vergeten. Namelijk afbreukrisico. Appelsap is bijvoorbeeld heel slecht voor tanden van kinderen. Wat als iemand hier een hele discussie over begint op jou sociale, voor iedereen zichtbare netwerken?
Mon 4 Jan 2010, 23:30
Sociale media kan voor iedereen werken.
Of het nu voor de bezoekers, links of reclame is.
Ik zeg gebruik ze allemaal of je nu internationaal bent of MKB gewoon doen.
Iedereen een miljoenen publiek
Tue 5 Jan 2010, 09:39
Hey Marjolijn,
Alle 7 goed, wat mij betreft..;-)
Precies ook waar wij (als bedrijf) ons de komende jaren op gaan richten met onze tools voor een crossmediale -transmediale merk strategie.
@annikats Ha! zeker eens. Slimme crossmediale transmediale storytelling is (hopelijk eindelijk.. ;-) de volgende stap. Het helpt enorm dat sociale media zoveel feedback, doorzet, rating, comment, plak en knip mogelijkheden heeft.
Daarmee kun je ook eindelijk een podium bieden om mensen in je "sfeer" (en ik bedoel dan community en alles wat los vast daarbuiten met je merk verhaal te maken heeft) te ondersteunen.
Tue 5 Jan 2010, 09:40
@Jeroen: daar heb je volledig gelijk in. Ik heb ook meerdere klanten die vanwege afbreukrisico de stap niet wagen. Echter ben ik persoonlijk van mening dat je het moet ombuigen tot je voordeel & de verwachte kritiek voor moet zijn door je product/dienst te innoveren/perfectioneren (er is een markt voor 'tandvriendelijke' appelsap!). Die bedrijven die social media durven in te zetten hebben niets danwel minder te verliezen en winnen de kritische klant.
Tue 5 Jan 2010, 09:50
In het kader van PR 2.0 en de dingen waarmee we bezig zijn is deze mijn favoriet: Social Media is geen free publicity. Daar hebben we nog het nodige uit te leggen aan bedrijven.
Monique: "crossmediale transmediale storytelling" leg dat eens in het Nederlands uit, dit begrijpt vrijwel niemand.
Tue 5 Jan 2010, 10:01
Thnx voor dit overzicht Marjolijn. Vraag me af hoe lang het nog duurt voordat Social Media dusdanig geintegreerd zal zijn met huidige media (zoals de tv).. Mijns inziens is dat nog iets verder van ons af maar kan het moment niet afwachten.. Daarnaast ben ik benieuwd wanneer ik in kan loggen bij Amazon en kan zien wat mijn facebook vrienden en/of linkedin contacten gekocht hebben. Enig idee wanneer dit concreet zou kunnen worden?
Tue 5 Jan 2010, 10:15
Alle 7 goed, hoewel sommige misschien nog niet 2010, maar 2011 zullen zijn in de mainstream. Of ben ik nu zo cynisch?
Zeker alles op het gebied van niche geloof ik heilig in, al sinds jaar en dag, maar blijkbaar moeten we eerst de massa bereiken om er steeds weer achter te komen dat de waarde in niches ligt.
Wat betreft punt 3: inderdaad, social gaming is hot en huge. Ik denk dat je meerdere trends zal zien. Social gaming 'branded games', dus eigen spellen zoals je omschrijft met de Dr. Oetker Bake-off. Maar ook bijvoorbeeld sponsoring van Farmville of Maffia Wars. Toen ik begon met Farmville was er al was er al iets van een sponsor die bepaalde granen sponsorde. Je kan ook b.v. Fair Trade als sponsor indenken, waarbij je fair trade cacao en koffie kan planten. Iets minder opbrengsten voor de farmviller bijvoorbeeld. Maar met extra badges die je kan verdienen die uniek zijn bijvoorbeeld. Goed voor brand awerness.
Ook wacht ik nog op de powered by randstad of manpower recruitment office in world of warcraft waar je nieuwe guild leden kan werven :)
Tue 5 Jan 2010, 10:17
Goed verhaal Marjolijn!
Social Media is inderdaad voor (bijna) ieder bedrijf interessant. Ik heb grotere organisaties (geen top 500:-( als klant maar ook een witgoed reperateur zonder personeel.
Het gaat er om dat jij (als bedrijf) bent waar je klanten ook zijn. En steeds meer klanten (mensen) zijn druk op Sociaal Network sites als Hyves, Twitter,LinkedIn of Facebook.
Wel vind ik het jammer als bedrijven zonder plan of strategie gaan beginnen met Social Media de methode "we zien wel waar het schip strand' Of mijn neefje van 16 doet iets met Hyves en doet voor ons meteen de online marketing;-)
Het kan allemaal nog wel wat professioneler wil ik maar zeggen.
Tue 5 Jan 2010, 10:20
@Basvdhaterd: We live in exponential times! In 2010 gaat alles naar mijn verwachting juist nog stukken sneller. We'll see in 365 dagen, dan doe ik een review. :)
Tue 5 Jan 2010, 11:12
Erg fijn artikel, helemaal mee eens. Hier ga ik mijn collega;s eens mee om de oren slaan ;-)
Tue 5 Jan 2010, 11:29
True, het kan snel, heel snel, gaan. Maar ik heb het tipping point nog niet gezien, ik verwacht vooral enkele pogingen dit jaar, maar nog geen grote doorbraak. Maar dingen kunnen sneller gaan dan we verwachten. We overschatten altijd de impact op korte termijn, we onderschatten hem op lange termijn (volgens Mabel op Tedx)
Tue 5 Jan 2010, 12:05
@anniekats
De definitie die je hanteert voor crossmedia is onjuist. Dat is multi-media (zelfde verhaal, meerder kanalen) Crossmedia onderscheidt zich daarin om de boodschap te versterken (1+1=3). De marketing buzz termen 'transmediaal' en 'Transmedia storytelling' kunnen in principe gewoon onder crossmedia geplaatst worden.
Tue 5 Jan 2010, 12:36
Goed artikel. Ik zou er nog wel een achtste trend aan toe willen voegen: Zoekmachines gaan steeds meer belang hechten aan social media. Genoemd worden op Twitter, Facebook etc zal in 2010 steeds zwaarder gaan meetellen voor de ranking in zoekmachines. Aangezien SEO nog steeds een van de meest rendabele online marketingmethodes is, is dit iets om in de gaten te houden.
Tue 5 Jan 2010, 13:14
@ Arnoud:
Crossmedia en Transmedia Storytelling zijn niet hetzelfde.
Bij crossmedia zet je verschillende media in om het verhaal over te brengen. Dit kan overal hetzelfde zijn, het kan ook verschillen.
Bij Transmedia vertel je het verhaal in een bepaald tijdsbestek door verschillende media heen. Deze stukken vullen elkaar aan. Je hebt echt een begin en een eind. Dus naarmate het vordert wordt het steeds duidelijker.
Tue 5 Jan 2010, 13:24
@henk.. Is het simpel dan.. ;-)
Oke.. Wat is crossmedia communicatie (komt wat mij betreft sterk overeen met wat Jenkins noemt ?transmedia? (convergence culture)?
Kloppend hart van een crossmedia strategie is een verhaallijn die je uitnodigt om betrokken te raken (?engaged? met een hype woord ;-). En zo de cross-over te maken van een vorm van connectie met het verhaal naar een andere vorm van connectie. Van aanwezigheid in een bepaalde mediavorm naar een volgende mediavorm, voor zover dit de beleving van het verhaal ondersteunt. Dat verhaal kan ontstaan bij de "afzender" maar kan ook "opgepikt" worden op andere plekken (sociale mediadomein bijvoorbeeld)
Zo wordt communicatie verandert van 1 dimensionaal naar meerdimensionaal. Waarde wordt toegevoegd door meerdere niveaus van interactie aan te bieden om met het verhaal een verbinding te maken (dat kan zijn merkverhaal, tv-format, persoonlijk verhaal bv). Dit verandert de communicatie van eendimensionaal (alleen maar zenden) naar meer dimensionaal (ook luisteren en ontvangen, reageren en aanmoedigen)
Niet alleen de afzender kan iets te melden hebben over het verhaal, maar ook gebruikers kunnen zich mengen.
Om dat in praktische zin voor elkaar te krijgen moet je anders omgaan met je merkstrategie. Er zijn 4 tools die je nodig hebt,
1.artofworldcreation; wat is de wereld van je merk
2.trailblazing: wat zijn de doelstellingen, wat is het spoorboekje van je merk
3.community management: wat zijn je ?rules of engagement? met je community
4.meting; En dan gaat het (naast bereik, clickthroughs etc) om parameters als hoeveel mensen hebben zich bij mijn merkverhaal gevoegd (aantal Calls to Action beantwoordt), welke rollen hebben zij ingenomen en wat is de social currency van je merk op enig moment.
Ik zal binnenkort eens een paar mooie posts maken voor DCG(met sterke voorbeelden; zoals #art of world creation en wat Cameron letterlijk heeft gedaan met Pandora voor Avatar)
Tue 5 Jan 2010, 13:41
Leuk artikel, Marjolijn. Social Media wordt volwassen, zoveel is duidelijk.
De Social Networks hebben nu als belangrijkste uitdaging om aan te tonen dat de opgebouwde sociale context relevant is voor ieders internetgebruik.
Hiervoor hebben ze content en diensten nodig die gebruik maken van de opgebouwde sociale context. Een aantal daarvan zullen gerealiseerd worden door adverteerders die een domein gaan claimen.
Tue 5 Jan 2010, 13:51
Een prima overzicht van social media trends.
Dat sociale media onderdeel worden van de complete marketingmix juich ik van harte toe. Nu wordt het er vaak toch maar wat bij gedaan. Cross-media-inzet is nog geen sprake van. Komt ook omdat binnen veel organisaties onduidelijk is over wie wat wanneer doet. Sociale media wordt vanuit verschillende afdelingen (of in het geval van MKB, verschillende personen) vormgegeven. Dat is op zich helemaal niet erg. Zorgt voor meer draagvlak, gebundelde expertise, etc. Probleem is wel afstemming en eigenaarschap. Soms is regie noodzakelijk, zeker als het integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie (marketing) wordt.
Met betrekking tot het onderwijs ben ik zeer benieuwd in hoeverre sociale media nu in curricula worden meegenomen. Volgens mij is het momenteel nog vooral een kwestie van autodidactiek. Op dat gebied is nog veel werk te verzetten.
Tue 5 Jan 2010, 14:30
Interessant, Social Media Redacteur lijkt me zeker wat!
Wat Jeroen heeft het over het afbreukrisico. Natuurlijk is dat er - maar dat is er ook als je als bedrijf niet zelf actief bent. Via Social Media kun je nu juist een weerwoord geven.
Tue 5 Jan 2010, 14:44
Nog maar twee maanden actief twitterend reeds 7 grote klussen binnengesleept via Twitter. Hulde. Juist voor MKB interessant dus.
Facebook, LinkedIn, Twitter. Vormen een wezenlijk onderdeel binnen het huidige marketingbeleid van De Pudding Evenementen.
Tue 5 Jan 2010, 14:46
Leuk artikel.
Minstens 10-20% van je bezoekers via Social Media? Reken je dan ook terugkerende bezoekers mee?
Je schrijft namelijk dat de corporate website's gaan verwijzen naar de social media profielen.
Als ze dan via bijvoorbeeld Twitter weer terugkeren naar de site is die doelstelling (te) makkelijk te behalen.
Tue 5 Jan 2010, 15:23
@Danny Verhoeven: Daarmee doel ik op unieke bezoekers, anders is er inderdaad geen lol aan. ;)
Tue 5 Jan 2010, 15:28
Dat dacht ik al ;)
Tue 5 Jan 2010, 15:35
Sociale media worden voor iedereen steeds belangrijker, ook voor de vrije beroepen, die tegenwoordig zzp'er heten. De grootste verkeersstroom op mijn website komt allang niet meer van Google en het gros van mijn opdrachten haal ik binnen via LinkedIn & Twitter. En dan is er ook nog Marktplaats, een site die ook steeds meer sociale media-trekjes krijgt: http://bit.ly/5IafKg
Tue 5 Jan 2010, 15:38
@Monique, das tenminste duidelijk ;) en hopelijk nu ook voor iedereen. Geen mens begrijpt waar het nog over gaat en dat is juist een van de belangrijke redenen waarom innovatie soms stagneert.
Tue 5 Jan 2010, 20:27
Helemaal eens met de voorspellingen. Wel denk ik dat een hele grote groep bij het lezen van dit artikel door het bomen het bos niet meer gaan zien. Vandaar dat er uiteindelijk een verdieping in social media gaat optreden en ben het daarom helemaal eens met je niche gedachte. Kwantiteit van honderden hyves-vrienden gaat het in 2010 verliezen van kwaliteit.
Wed 6 Jan 2010, 09:20
@Marjolijn: te gekke post! Ik ben het bijna helemaal eens ;). Alleen #6 heb ik een iets andere gedachte over. Maar mijn reactie was te uitgebreid voor de comments, dus heb er een eigen post over geschreven op Marketingfacts. Check hem hier: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100107_social_integratie_met_eige...
Thu 7 Jan 2010, 10:56
Een van mijn favoriete voorbeelden van social media integratie op je eigen site is toch wel Skittles.
http://www.skittles.com/
En ik denk/hoop dat meer merken zich hieraan gaan wagen.
Thu 7 Jan 2010, 14:14
Het gaat hier (mijn voorspelling) over enkele maanden. Er gaat veel meer gebeuren in de komende 365 dagen!
Fri 8 Jan 2010, 23:53
@patricia
Ik lees dat je graag social mediaredacteur wil worden.
Vervolgens geef je aan dat een bedrijf aanwezig moet zijn op SM om 'weerwoord' te geven aan zaken die mogelijk schadelijk zijn voor de organisatie.
In mijn optiek niet de beste oplossing. Afhankelijk van of de discussie feitelijk juist is moet je je antwoord aanpassen. in het voorbeeld van appelsap zou ik als organisatie zeker aanwezig willen zijn.
Maar mijn reactie zou oplossingsgericht zijn. Laat je consument/doelgroep meedenekn met jouw product of organisatie en haal daar je voordeel uit. Door er per definitie tegenin te gaan creeer je een negative vibe rondom je organisatie. Je bent dan namelijk 'doof' voor kritiek. En daar zou geen enkele organisatie bij gebaat zijn.
Als social media redacteur gaat het vooral om het 'sturen' van discussies zodat het voor alle stakeholders interresant is. Je bent geen ridder die het merk te vuur en e zwaard moet en zal beschermen.
Gr
Niels
Sat 9 Jan 2010, 18:01
@Niels, dat is ook mijn idee. Weerwoord wil niet per definitie zeggen dat je overal tegen in gaat. Ik bedoel juist te zeggen dat mensen het hoe dan ook over een product hebben (of je nu wel / niet actief bent op social media vlak). Gebruik het als je voordeel. Ik vind daarnaast dat een bedrijf altijd van zich moet laten horen. Ook als er nog niets (negatiefs) over wordt geschreven. Laat je zien, want als je er pas op in springt als er iets aan de hand is. Dan heeft men ook zoiets van: ooh die willen nu hun straatje schoonvegen.
Sat 9 Jan 2010, 18:30
@patricia
Ok, dan zijn we het eens ;-).
Maar even serieus. Ik ben zelf student communicatie, en verdiep me in Social Media en doelgroepen marketing. En dan vooral die combinatie :-D.
ik probeer veel te volgen en te zien, en de valkuil van veel organisaties is dat ze SM gebruiken als een saleskanaal of een 'leadgenerator'. Terwijl er heel veel meer uit valt te halen.
Maar gelukkig zitten wij op 1 lijn.
Gr
Niels
Sat 9 Jan 2010, 19:16
@marjolijn je hebt (deels) gelijk, juist voor het MKB ook interessant maar het is nog geen mainstream. De voorbeelden die jij noemt zijn (IMO) eerder een uitzondering dan een regel.
Fri 15 Jan 2010, 12:38
Marjolijn, bedankt! Mooi, duidelijk.. en mee eens :)
Ik heb op mijn blog een verwijzing gezet naar dit artikel.
http://quatfass.wordpress.com/2010/01/30/social-niches-zijn-interessant/
Ik zie uit naar meer.. gr. Sandor
Sat 30 Jan 2010, 16:09