Zeven Social Media trends voor 2010

Vorig artikel Volgend artikel

Op talloze blogs verschijnen deze eerste week van het nieuwe jaar lijstjes met voorspellingen op gebied van online marketing en social media. Hoe veel groter wordt Twitter nog in 2010? Wordt Foursquare gekocht door en geintegreerd op Facebook? En wanneer is dat gelul over social media nou eens afgelopen en gaat iedereen het nu gewoon eens doen? Hieronder mijn duit in het zakje: Zeven voorspellingen voor 2010.

Zeven Social Media trends voor 2010

1) Social media gaat de hype voorbij

Was 'twitteren' tot de verrassing van velen nog hét woord van 2009, in 2010 kijken we daar niet meer van op. Twitteren wordt dan namelijk net zo normaal als sms-en of e-mailen: Het is een communicatievorm waar een bepaalde groep mensen (niet iedereen!) graag gebruik van maakt. Datzelfde geldt in 2010 voor werkwoorden als hyven, facebooken, en misschien zelfs waven, al die begrippen worden mainstream.

Voor Marketeers betekent het verdwijnen van de hype rondom Social Media dat het eindelijk een standaard onderdeel van de complete marketingmix gaat worden, net als Search die emancipatie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. In elk marketingplan 2010 moet budget worden opgenomen voor social media, en de doelstelling om minstens 10-20% van al je websitebezoek via met name Twitter, Facebook of Hyves binnen te halen. Via 'Tweet This' buttons van Tweetmeme of Facebook Connect bijvoorbeeld, maar daarover later meer.

social-media


2) Social Media is géén free publicity

Dat las je goed, social media moet in het marketingbudget worden opgenomen. Om te beginnen voor die Social Media redacteur die je in 2010 gaat aannemen. Of stagiair, als je het eerst nog even aan wilt kijken. Want zo'n account op Twitter of Facebook met je merk is leuk, maar als je de vragen en opmerkingen van je klanten niet beantwoordt kun je er beter niet aan beginnen.

Communicatiestudenten die in 2010 afstuderen doen er goed aan zich voor dit soort nieuwe functies te specialiseren in social media. In de toekomst gaan merken op zoek naar een eigen razende reporter die kort en bondig nieuws maakt op de eigen website en social media accounts van het merk en daar de dialoog met de consument aangaat. Iemand die zelf twittert, blogt of facebookt en een goeie antenne heeft voor nieuwe opkomende sociale netwerken.  

Behalve aan een redacteur ben je in 2010 geld kwijt aan geïntegreerde landingpages en campagnepagina's op de diverse sociale networks. Bureaus die zich hierin specialiseren zoals Cybercom en Beemway schieten als paddestoelen uit de grond. Ze hebben kennis van API's en zorgen daarmee dat een actie op bijvoorbeeld Hyves voor een consument volledig gepersonaliseerd is. Sommige van deze bureaus hebben zelfs redacteuren en PR/Seeding-specialisten in dienst zodat je écht full-service social media campagnes kunt gaan afnemen. 

Als Hyves slim is openen ze zelf binnenkort ook zo'n een full-service creatief loket zodat ze hun adverteerders behalve mediaruimte ook concepten kunnen gaan verkopen. Verder moeten ze flink aan de bak als ze Facebook willen bijbenen op gebied van de volgende trend: Social Gaming.

chocogroot


3) Adverteerders ontdekken Social Gaming

Tijdens PayPal Innovate in San Francisco afgelopen jaar werd me pas echt duidelijk hoe mega de markt van micropayments in online games op dit moment aan het worden is. Forget Second Life, hello Farmville & Mafia Wars. Het zijn dé populairste games op Facebook op dit moment omdat mensen het leuk vinden deze webspellen over een langere termijn en mét hun vrienden te spelen.

Maar waar ze zich nu nog blauw betalen aan virtuele schapen en kippen zie ik voor me dat in 2010 diverse gratis games op de markt komen van adverteerders. Virtuele bakwedstrijden met de producten van Dr. Oetker of dagelijks je virtuele huis zo schoon mogelijk houden met Ajax Allesreiniger: Alles waar een Sim City achtige variant op te verzinnen is denkbaar!

farmvillejpg1


4) De longtail van Social: Niches zijn interessant

2010 wordt misschien wel het jaar van de terugkeer van MySpace. Onzin? Niet als je je bedenkt dat MySpace heeft besloten zich te gaan specialiseren in een gigantische niche en datgene waarmee ze groot zijn geworden: Muziek. Voor artiesten en bands is MySpace nog steeds hét platform om met je muziek heel veel mensen te bereiken, het ideale promotiekanaal naast natuurlijk YouTube. Als MySpace haar mogelijkheden verder uitbreid blijft dit voorlopig ook zo.

Waarom? Omdat mensen in tegenstelling tot marketeers juist niet op zoek zijn naar de massa, maar zich bijzonder willen blijven voelen in een kleinschaliger omgeving met gelijkgestemden. Het was precies dat wat Twitter groot maakte nu bijna 3 jaar gelden: Online marketeers, bloggers, journalisten en ondernemers vonden elkaar en gebruiken het in veel gevallen nog steeds als hun primaire communicatiekanaal.

Die behoefte om bij een kleinere, bijzondere groep te horen hebben veel mensen. En dus wordt 2010 het jaar van de opkomst van de niche-netwerken, en een uitbreiding van de mogelijkheden om op bijvoorbeeld Twitter, Ning of Facebook sub-netwerken te creeëren. Kies er nu vast 3 waarop jij in 2010 ook actief gaat zijn.

tiesto1


5) Location Based Advertising

Mobiel internet nam in 2009 vooral een vlucht omdat mensen eindelijk de meerwaarde van location-based informatie beginnen te begrijpen. Dat een iPhone met Google Maps tegenwoordig als TomTom kan dienen is daar het meest simpele voorbeeld van. Maar wat in 2010 vooral interessant wordt is de doorontwikkeling van Foursqare-achtige applicaties.

Met Foursquare check je via je mobiel in op een publieke locatie, winkel of horecagelenheid en verzamelt daar punten mee. Verder zie je wie van je vrienden er nog meer vaak op die plek komt en of ze eventueel nog tips hebben die je daar zeker moet doen of eten. Dit is voor veel merken een interessante nieuwe manier om loyaltyprogramma's op te zetten of meer traffic naar hun winkels te leiden.

20090720-xxd55qerhhq4w9muf8s6em7i62


6) Social Media integratie op je eigen website

Belangrijkste outtake van LeWeb afgelopen jaar: Social komt naar je toe deze zomer! Marketeers zijn jarenlang overstelpt met de boodschap dat 'hun merk actief moest worden op social media om dáár de dialoog aan te gaan'. Dat resulteert nu in corporate homepages waarop obligate buttons naar Hyves, Facebook en Twitterpagina's zijn opgenomen: 'volg ons!'.

Een goed begin, maar nu is het tijd om die dialoog weer te incorperen op je eigen site! Waarom zou je immers je eigen videoplayer bouwen als je YouTube volledig kunt integreren? Daarmee gaan niet alleen de views op je content flink omhoog, je geeft mensen ook de kans filmpjes door te sturen via andere netwerken. Hetzelfde geldt voor producten, nieuwsartikelen, afbeeldingen en muziek: zorg dat mensen het door kunnen sturen naar hun vrienden via het sociale netwerk dat zij het liefst gebruiken. Retweeten wordt dan ook hét woord van 2010.

Overigens bieden de API's van de diverse netwerken nog veel meer mogelijkheden. Mensen schrijven zich bijvoorbeeld in voor je nieuwsbrief met hun Facebook account en hoeven daardoor niet wéér al hun gegevens in te vullen. Zorg er dus voor dat je het je bezoekers steeds makkelijker maakt door social media slim te integreren.

fbconnect


7) Cross-social-media to the max

Na wat geëxperimenteer met Twitter op televisie en in de krant gaan traditionele media in 2010 echt overstag als het om sociale media gaat. Of verzamelde opmerkingen via Hyves in het RTL Nieuws de beste oplossing zijn is nog maar de vraag, probleem daarvan is namelijk dat het ook wordt opgedrongen aan de mensen die zich totaal niet voor 'de mening van het volk' interesseren.

Maar mijn verwachting is dat social media layers op TV in de toekomst wel een optie worden. Een tickertape met relevante tweets van alleen je vrienden bijvoorbeeld onder een voetbalwedstrijd. En als we die deze zomer nog niet op Nederland 2 zien, dan toch zeker wel op de NOS WK site.

gigaom-twitter-on-tv

Reacties en aanvullingen lees ik graag in de comments!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies