Rage a/t Machine scoort kersthit in UK dankzij Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Niet één van de winnaars van X-Factor maar Rage Against The Machine moest dit jaar de nummer 1 positie scoren in de Britse Top 40 tijdens kerst. Dat vonden althans duizenden Facebookers, die er via een buzzactie voor zorgden dat 'Killing in the name of' in Engeland dé kersthit van 2009 gaat worden.

Rage a/t Machine scoort kersthit in UK dankzij Facebook

De nummer 1 positie in de engelse hitlijst tijdens kerst is een big deal, dat zagen we onder meer in de film Love Actually. Verkoopcijfers van boeken, films en CD's liggen rond de kerst op een hoogtepunt en dus is het belangrijk om juist dan de aandacht te trekken.

Traditioneel bezien werd de nummer 1 plek vaak ingevuld door inmiddels bekende kersthits van Cliff Richard, Paul McCartney en Wham. Sinds 2005 is er echter een verandering in dat patroon en staat de winnaar van het engelse X-Factor steevast bovenaan tijdens de feestdagen. Uitgekiend door slimme producers die zorgen dat de finale van het TV-programma vlak voor de kerst op de buis te zien is en het singletje nog net op tijd in de schappen ligt.

'Devaluatie van de goede muziek en een eeuwenoude traditie' aldus een actiegroep op Facebook. Zij begonnen een Facebook pagina waarop ze mensen opriepen om de oude RATM hit 'Killing in the Name of' aan te schaffen, opdat deze tijdens kerst naar de nummer 1 positie zou klimmen.

En met succes, inmiddels zijn er 500.000 digitale kopieën van de single verkocht in iTunes en andere officiële online verkoopkanalen en daarmee veslaat RATM X-Factor winnaar Joe McElddery die een cover van Miley Cyrus (?!) inzong.

RATM reageert sportief op alle onverwachte aandacht, zij doneren het merendeel van de inkomsten aan een goed doel en hebben toegezegd een gratis concert te geven in Engeland.

Te gekke stunt, al is het voor de stichting Top 40 te hopen dat het geen trend wordt.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies