MySpace moet aan de bak

Vorig artikel Volgend artikel

Nu Facebook steeds harder groeit moet niet alleen Hyves aan de bak, ook bij MySpace worden alle zeilen bijgezet om niet volledig te worden weggevaagd. Maar waar Hyves voor Nederlandse gebruikers én marketeers een lokaal imago - en dus meerwaarde - heeft, is van MySpace niet direct duidelijk waarom mensen het zouden blijven gebruiken. En dus werd er een nieuw MT aangesteld dat MySpace van de ondergang moet gaat redden.

MySpace moet aan de bak

Dat gaan zij onder andere doen dan zich meer dan ooit te focussen op entertainment. Muziek, films en games moeten de rode draad worden van een sociaal netwerk waar mensen elkaar vinden in hun contentvoorliefdes.

Dat betekent dat MySpace hoopt dat nog meer bands, DJ's en artiesten een profiel moeten aanmaken waar zij bijvoorbeeld hun nieuwe cd in premiere laten gaan. Het is echter de vraag hoe MySpace hier geld aan kan gaan verdienen. Tot op heden lukt dat ook YouTube en Pandora niet. Last FM heeft met haar premium diensten in elk geval een bescheiden verdienmodel in handen.

Wat MySpace niet mee zit is dat steeds meer artiesten hun tracks nu ook als een inwisselbaar goed beginnen te zien. Artiesten als Lele en de Jeugd van Tegenwoordig zetten hun volledige albums, bootlegs en remixes zelf op internet zodat alle fans er gratis en onbeperkt naar kunnen luisteren. Het geld verdienen zij immers al lang niet meer aan de platenverkoop, maar aan de optredens waarvoor ze avond aan avond geboekt worden. MySpace en YouTube zijn hun gratis promotiepaal.

De nieuwe commercieel directeur van MySpace - de 44-jarige Nada Stirratt - werkte tot voor kort voor MTV Networks. Ze is één van de nieuwe recruits van de nieuwe CEO Owen van Natta, die zelf net een half jaar bij MySpace in dienst is. De afgelopen maanden lag de strategische focus vooral op het verbeteren van de techniek van het platform en de gebruiksvriendelijkheid voor leden. De komende tijd zal moeten blijken of MySpace ook weer geld in het laatje kan gaan brengen, in een tijd waarin Marketeers alleen maar bij Facebook en Twitter lijken aan te kloppen.

via The Wallstreet Journal

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies