Zet je reputatie op de Whuffie Bank

Vorig artikel Volgend artikel

Wie in Nederland over whuffie begint, wordt meestal (nog) raar aangekeken. In Amerika is ondertussen de eerste Whuffie Bank opgericht. De online non-profit organisatie introduceert een nieuwe munteenheid: whuffie.

Zet je reputatie op de Whuffie Bank
De term whuffie is afkomstig uit het sciencefiction boek Down and Out in the Magic Kingdom van Cory Doctorow. Zelf maakte ik voor het eerst kennis met whuffie toen ik het boek las van Tara Hunt (The Whuffie Factor). Hunt beschrijft de mogelijke toegevoegde waarde van sociale netwerken voor bedrijven: 'Happiness'. Bedrijven die luisteren en via Twitter, LinkedIn of Facebook met hun doelgroep in gesprek gaan, zullen volgens Hunt vanzelf succesvol zijn.
 
Whuffie is volgens de Canadese Hunt (@missrogue) de munteenheid van je online reputatie. Je verliest of wint whuffie afhankelijk van je gedrag online, je bijdragen (blogs, tweets etc.) en hoe andere mensen over je praten. Wie genoeg whuffie heeft verzameld, plukt er vanzelf de vruchten van. Mij doet het vooral denken aan een uitspraak van mijn oma: 'Wat je geeft, krijg je terug'. Of zoals Martijn Aslander het in de Nederlandse boektrailer verwoordt: 'Het gaat om de gunfactor.' In oktober komt de Nederlandse vertaling uit van The Whuffie Factor.
 
Op TechCrunch50 werd deze week de Whuffie Bank geïntroduceerd. Reden: mensen die online mooie inzichten leveren en anderen helpen moeten daarvoor beloond kunnen worden. Via je username op Twitter (in de toekomst ook via Facebook) bouw je whuffie op. Afhankelijk van je retweets of blogs die goed gewaardeerd worden, verzamel je krediet. Dit kun je vervolgens ruilen tegen bijvoorbeeld een ontwerp van je nieuwe logo, een advies of wat je maar wilt.
 
Gaat het werken?
Dat valt nog te bezien. De reacties op het initiatief zijn niet allemaal positief. Maar met de kredietcrisis in ons achterhoofd zou er best eens behoefte kunnen zijn voor een alternatief. Wat denken jullie?
Fee Naaijkens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies