Waarom Twitter nog veel belangrijker wordt dan het al is

Vorig artikel Volgend artikel

Amerikaans Techblogger Robert Scoble trok gisteren de aandacht met een artikel over Twitter. Onder de titel 'Why Twitter is underhyped and probably worth 5-10 billion dollars' zette hij zeven redenen op een rij waarom Twitter niet zomaar een vergankelijk internethype is zonder businessmodel. Alle kritiek ten spijt is Twitter volgens hem een tool die inmiddels niet alleen over de hele wereld megapopulair is, maar voor bedrijven ook zichtbare ROI oplevert.

Waarom Twitter nog veel belangrijker wordt dan het al is

En dat is volgens Scoble waar heel veel andere social media nog tekort schieten. Bedrijven en merken die Twitteren zien hun followers aantallen gestaag groeien, meten directe conversie naar hun site of verkopen en bouwen een archief aan eigen materiaal en reacties op die makkelijk terug te vinden zijn.

Behalve meetbare resultaten is gebruikersgemak nog steeds de belangrijkste USP van Twitter: drukbezette celebrities, CEO's, journalisten, etc. updaten hun twitterprofiel makkelijker en regelmatiger dan wat dan ook. Deze nieuwe manier van communiceren wordt de standaard.

Ik ben het wat dit aangaat zeker met Scoble eens. In een tijdperk waarin iedereen klaagt over Information Overload biedt twitter snacksize information via een menselijk filter: op die manier ontvang jij precies die informatie die jij interessant vind, op korte, bondige en mobiele wijze. 

Over hoe Twitter geld moet gaan verdienen wordt ondertussen nog steeds hevig gespeculeerd. Volgens Scoble zou de microblog in de toekomst premiumdiensten aan bedrijven kunnen gaan aanbieden zoals nog uitgebreidere stats en multiple-accountmanagementtools. Ikzelf denk dat een B2C model ook nog wel denkbaar is, bijvoorbeeld door Twitteraars hun tweetarchief te laten terugkopen (nu worden alleen de laatsts 1000 bewaard) of koppelingen met Blurb-achtige diensten te maken op basis van rev-share modellen, net zoals Flickr dat doet.

Genoeg manieren om geld te gaan verdienen dus, tot die tijd blijven de gebruikersaantallen in elk geval nog steeds exponentieel stijgen en is Twitter dus echt here to stay.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies