Twitter-celebs: echt of nep?

Vorig artikel Volgend artikel

Zoals ik maandag al schreef is de plotse populariteit van Twitter vooral te danken aan de grote hoeveelheid celebrities die sinds begin dit jaar van de microblog gebruik maken. Met honderdduizenden followers zijn het by far de meest populaire twitteraars. Maar een groot deel van de twitterende celebs twittert niet zelf, en heeft een ghostwriter.

Twitter-celebs: echt of nep?

Dat geldt bijvoorbeeld voor rapper 50ct en Britney Spears, die beiden mensen inhuren 'om hun twitter- en facebookprofielen van content te voorzien'. Aldus dit artikel vandaag op New York Times. De bekende sporters lijken authentieker dan hun zingende collega's: Lance Armstrong twittert zelf, zelfs toen hij deze week zijn sleutelbeen brak en alleen met zijn linkerhand een bericht kon maken, een half uurtje na zijn val.

Ook Shaquille O'Neill twittert zelf en Milwaukee Bucks speler Charlie Villanueva twitterde zelfs tijdens de rust van een wedstrijd waarin hij speelde 'I've gotta step up'. Waarmee hij zich de ergernis van de trainer op de hals haalde, maar uiteindelijk wel de wedstrijd won.

Maar lang niet elke bekendheid vind het belangrijk om zelf te schrijven op Twitter en daarmee een authentiek personal brand op te bouwen. Internet-guru Guy Kawasaki heeft twee mensen in dienst die voor hem twitteren. Hij ziet Twitter vooral als een marketing-tool.

Eén van zijn ghostwriters is Annie Colbert, een 26-jarige freelance journalist. Het feit dat haar tweets namens Kawasaki regelmatig 'geretweed' worden geeft voor haar aan dat ze zinnige content maakt.

Natuurlijk zijn celebrities ook brands, maar mensen inhuren om voor je te twitteren? Tikkie bizar.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies