Waarom Twitter? Alle antwoorden op vragen van sceptici

Vorig artikel Volgend artikel

Behalve dat steeds meer kranten en tijdschriften over Twitter schrijven, haalt 'twitteren' tegenwoordig zelfs al de landelijke televisie. De afgelopen weken werd er over microbloggen gesproken in onder meer RTL Boulevard, 4 in 't Land, De Wereld Draait Door, talloze actualiteitenprogramma's en dit weekend zelfs Mooi Weer de Leeuw.

Waarom Twitter? Alle antwoorden op vragen van sceptici

Dat het nog niet zo eenvoudig blijkt om de meerwaarde van Twitter kernachtig samen te vatten op televisie blijkt wel uit de mediaoptredens van enkele twitteraars. Niet verwonderlijk, want het is knap lastig Matthijs van Nieuwkerk of Paul de Leeuw te pareren als hij je vraagt waarom het nou leuk is van anderen te lezen 'dat ze naar de WC gaan'.

Daarom hieronder een summier media-handboek, voor wanneer een kritische interviewer of sceptische medemens u ooit nog eens naar de zin van Twitter vraagt:

V: "Wat is Twitter?"
A: "Een kroeg op internet. Waar jij met enige regelmaat in 140 tekens vertelt wat je aan het doen bent en dat ook van anderen leest. Je deelt er kennis, wijsheid, grappen, actualiteiten, muziek, films, lekker eten, zorgen en blijdschap met mensen die je steeds beter leert kennen. Net als in een echte stamkroeg dus."

V: "Is Twitter net zoiets als Hyves?"
A: "Twitter is net als Hyves een sociaal netwerk, maar toch totaal anders. Twitter is veel simpeler: je wisselt er enkel korte regels tekst. De vrienden die je er volgt zijn bovendien niet alleen mensen die je echt kent, maar juist die je wilt leren kennen; omdat ze dezelfde hobbies, interesses of werkzaamheden hebben. Daarmee is Twitter ook wat diepgaander: Twitter staat tot Hyves als NRC Next staat tot Telegraaf."

V: "Twitteren, dat is toch de hele dag vertellen dat je naar de WC gaat of een ei bakt?"
A: "Die misvatting bestaat. Gelukkig is Twitter 2 jaar geleden opgepikt door een interessante verzameling van Nederlandse journalisten, ondernemers, (nieuwe) mediaexperts, muzikanten, fotografen, studenten en andere creatievelingen. Deze mensen twitteren dat er een goed artikel in het Parool staat, Slumdog Miljonair een prachtige film is, of Klaas-Jan een werelddoelpunt scoort nu op Nederland 2. Twitter is cherry-picking: je haalt eruit wat jíj interessant vindt.

V: "Twitter, ik snap gewoon niet wat er leuk aan is"
A: "Dan moet je het niet doen. Twitteren is een beetje als een dagboek bijhouden: je moet het leuk vinden om te schrijven en iets van jezelf te laten zien. En je moet het leuk vinden je in anderen te verdiepen en discussies aan te gaan. Twitter is een kroeg, en als je geen zin hebt om op stap te gaan, moet je lekker thuisblijven.

V: "Jaja, dus er zitten alleen maar eenzame nerds op Twitter?"
A: "Zeg dat maar tegen Ashton Kutcher, Demi Moore, Barack Obama, John Mayer, Christoper Walken, Lance Armstrong, Puff Daddy en alle CEO's van Sillicon Valley's meest succesvolle internetondernemingen: allemaal fanatieke twitteraars. Het maakt Twitter ook nóg leuker, om elke dag te kunnen volgen wat deze mensen allemaal aan het doen zijn.

Check ook deze blogpost 'Waarom wel-niet Twitter?' van @ritanila. Aanvullingen in de comments welkom!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies