Mark Zuckerberg (Facebook) reageert op privacy discussie

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren ontstond er enige commotie doordat Facebook een belangrijke paragraaf uit zijn Algemene Voorwaarden verwijderde, waardoor het feitelijk zo is dat het bedrijf jouw gegevens en foto's tot in lengte van dagen mag bewaren en hergebruiken, zelfs als je je account gedelete hebt.

Vandaag reageert Facebook oprichter Mark Zuckerberg op zijn blog op alle onstane discussie. Hij verweert de beslissing om het Facebook reglement aan te passen door te stellen dat hij de informatie van alle gebruikers wel móet bewaren als andere gebruikers die wel op Facebook actief blijven bijvoorbeeld een kopie hiervan in hun inbox hebben zitten.

Mark Zuckerberg (Facebook) reageert op privacy discussie

Want stel, jij hebt een Facebook vriend ooit een foto gestuurd en besluit enige tijd later om je eigen account te deleten. Dan zou het raar zijn als op dat moment de foto uit de inbox van die ander verdwijnt, omdat dat zíjn privacy indirect weer aan zou tasten.

Logisch op zich, dit is immers hetzelfde principe waarop e-mail werkt. Zuckerberg benadrukt verder dat het niet de bedoeling is om ooit informatie met derden te delen zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Toch maken de huidige algemene voorwaarden dat wél mogelijk, dus we zullen hem vooralsnog op zijn grote blauwe ogen moeten geloven.

De Facebook CEO laat wel weten dat zij druk bezig zijn met de manier waarop zij over dit soort privacy issues met hun leden communiceren. Alhoewel het - zeker voor een Amerikaans bedrijf - logisch is dat men zich indekt met veelomvattende voorwaarden, zijn de privacy-statements van bijna alle sociale netwerken merkwaardig.

Volgens Zuckerberg is het dan ook bijna onmogelijk om de wens van privacy en volledig zeggenschap over eigen persoonlijke data te rijmen met die andere wens van de moderne mens: die om alles met zoveel mogelijk anderen te delen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies