Welk verhaal vertelt een lelijke site

Vorig artikel Volgend artikel

Toen ik zojuist even door mijn Flickr pagina's zat te bladeren trof ik daartussen een zelfgemaakte foto van een visitekaartje aan. Ik vermoed dat ik het bewuste kaartje ergens op Picnic op de grond heb zien liggen en er een foto van heb gemaakt omdat de notie 'Digital Storytelling' me intrigeerde.

Welk verhaal vertelt een lelijke site

Nu ik het kaartje zo online terugvond besloot ik de URL maar eens op te zoeken en zo belandde ik op Cuckaluhr.com. Het duurde even voor ik me besefte dat ik zojuist mogelijk de meest lelijke site van het wereldwijde web gevonden had.

Lelijke sites intrigeren me bijna even zozeer als mooie sites, want wat heeft een designer zich in vredesnaam allemaal in het hoofd gehaald bij de productie er van. Dit ontwerp doet me sterk denken aan de eerste probeersels die ikzelf in 1997 in Microsoft Frontpage maakte. Toen je zeg maar nog googlede (lees: yahoo-de) naar animated gifs en die dan allemaal naast elkaar op de homepage zette.

In dit geval heeft de ontwerper vast iets soortgelijks gedaan en ergens een paar leuke pakketjes gloss-effect-buttons op de kop weten te tikken. Lekker 2.0. Was 'ie bijna klaar, vond ie nog een mooie button 'Reasons to Start'. Andere stijl, maar ach, die kunnen we vast ook nog wel ergens kwijt, rechts bovenaan of zo.

Het logo werd ondertussen door iemand anders gemaakt, een analfabeet mogelijk. Want zie jij in één oogopslag wat de bedrijfsnaam is? Ik hou het op LuckaLuhr.

Ondertussen ontdekte de enthousiaste webdesigner de wonderlijke mogelijkheden die PowerPoint, Visio, of een ander onguur modellen-maak programmaatje hem bood. Eindeloos experimenteerde hij met gradients, ronddraaiende pijlen, spannende lettertypes zoals Arial, en een regenboog aan kleuren. En omdat hij uiteindelijk al die modellen wel erg mooi gelukt vond, besloot hij ze állemaal op de site te zetten.

De partners in crime realiseerden zich dat hun meesterwerkje nog enige 'credibility' ontbeerde, en ontwierpen daarom een mooie house-ad met daarin de logo's van onder meer Disney, Coca Cola, BMW en American Express. "Zo" zeiden ze, "nu zien we er écht professioneel uit!"

Wat Cuckaluhr nu eigenlijk doet? Welnu dat wordt op deze kermissite niet geheel duidelijk. Of u moet dit prachtige tandwielmodel weten te begrijpen, maar zelfs met mijn geringe kennis van techniek zie ik dat dit rad zo niet gaat draaien. Het lijkt me de mooiste metafoor die deze startup voor zichzelf bedenken kon.

FireShot%20capture%20%23129%20-%20%27Visualize%20to%20connect%27%20-%20www_cuckaluhr_com_visualize-to-connect_visualize-to-connect
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies