FOWD: Hoe crowdsourcing wél moet

Vorig artikel Volgend artikel

Derek Powazek maakt korte metten met Jeff Howe van Wired, die de term 'Crowdsourcing' volgens hem onrechtmatig toegeëigend, vercommercialiseerd en getheoretiseerd heeft. Een begrip dat over de meerwaarde van productie door het collectief gaat kan immers niet aan één persoon toebehoren.

FOWD: Hoe crowdsourcing wél moet

Crowdsourcing is een term de volgens Derek op dit moment - mede dankzij Howe - veel verkeerd geïnterpreteerd wordt. Men schrijft een opdracht uit, en krijgt (vaak) een bak vol rotzooi terug. Meerwaarde? Nul.

Het taggingsysteem op Flickr is daarentegen wél een goed voorbeeld van crowdsourcing. Doordat iedereen braaf zijn foto's voorziet van labels ontstaat een betekenisvolle database aan kwalitatief hoogstaand beeldmateriaal. Crowdsourcing heeft hier meerwaarde, en meerwaarde is essentieel om van crowdsourcing te mogen spreken.

Nog een mooi voorbeeld is Favrd.com. Een site die de meest 'gefavoritisede tweets' verzameld en weergeeft. Zo onstaat een mooi overzicht van de beste, mooiste, meest betekenisvolle tweets op twitter, en filtert de Crowd alle rotzooi eruit.

Wie oproept tot crowdsourcing of het faciliteert, doet er in elk geval goed aan fatsoenlijke terms of service aan te bieden waarbij de rechten altijd bij de gebruiker blijven liggen. Een goed voorbeeld van hoe dat mis ging is toen Yahoo Flickr overnam, en zij zonder de gebruikers daarover te informeren, hun foto's ging gebruiken op commerciële pagina's.

Het gevolg was dat Flickr gebruikers de bewuste acti gingen saboteren door fake plaatjes op te loaden. Als Yahoo zijn aanpassing van de huisregels duidelijk aan haar gebruikers had gecommuniceert, was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht geweest.

Respecteer je crowd, is dan ook een belangrijke voorwaarde om te kunnen profiteren van de benefits van crowdsourcing.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies