Merendeel bedrijven plaatst niet of amper vacatures op site

Vorig artikel Volgend artikel

Meer dan 75% van de onderzochte wervingssites scoren een onvoldoende als het om de online sollicitatie-ervaring van werkzoekers gaat. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Digitaal-Werven jaarlijks uitvoert onder de wervingssites van Nederlandse bedrijven.

Merendeel bedrijven plaatst niet of amper vacatures op site

Digitaal-Werven onderzocht in 2008 ruim 350 bedrijven en organisaties in Nederland. Alle grote organisaties worden automatisch opgenomen en elk bedrijf dat vacatures heeft had de mogelijkheid zich gratis aan te melden. Uitgesloten van deelname zijn intermediairs zoals uitzendbureaus, jobboards en werving- en selectiebureaus.

Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 bedrijven af omdat ze geen vacatures op hun website hadden staan. Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven, stelt: 'het is redelijk dramatisch. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, die wel mensen zoeken maar geen vacatures op de eigen website hebben staan. Ook niet eens een verwijzing naar de dochterbedrijven waar de vacatures wel op de website staan. Een gemiste kans, want er komen wel werkzoekenden op hun website.'

Daarnaast vielen ongeveer 20 bedrijven af omdat de website niet cross browser compatible was. Dat wil zeggen dat de site goed functioneerde in zowel Internet Explorer als Firefox; de twee meest gebruikte browsers in Nederland op dit moment. Bas van de Haterd: 'het verbaasde ons dat zoveel bedrijven nog niet hadden getest in Firefox 3, de nieuwe versie die toch al maanden uit is. En niet alleen de kleine bedrijven, er zaten ook grote beursgenoteerde IT bedrijven bij. Die zouden dit toch moeten weten'.

Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart dus een onvoldoende. In 2007 was dit nog 'slechts' 50%. “Het onderzoek is dit jaar sterk uitgebreid, we hebben meer dan twee keer zoveel bedrijven onderzocht, de enige verklaring die ik heb is dat onder de allergrootste bedrijven een segment zit dat hun online werving minder serieus neemt.” aldus Van de Haterd.

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. In 2007 was er namelijk geen enkel bedrijf met een 7 of hoger. Dit jaar is de hoogste score een 7,25 en waren er in totaal vijf bedrijven met meer dan een 7 op een schaal van 1 tot 10. “Er is dus wel verbetering merkbaar bij die organisaties die hun online werving serieus nemen.” aldus Bas van de Haterd.

In totaal zijn er negen bedrijven genomineerd voor de beste digitale sollicitatie-ervaring, de jaarlijkse prijs van Digitaal-Werven. De genomineerde voor de prijs van beste digitale sollicitatie-ervaring zijn dit jaar: Accenture, Caesar group, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone.

De winnaar wordt bekend gemaakt op het Digitaal-Werven event op 3 december in Utrecht.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies