Kids campagne: op CampinaCows.nl je eigen koe maken & winnen

Vorig artikel Volgend artikel

Al een tijdje loopt deze campagne van Campina, gericht op kinderen. En al iets eerder heeft iemand op DutchCowgirls iets geschreven over dit onderwerp. CampinaCows.nl is een interactieve website die kids onder andere in staat stelt hun eigen koe te ontwerpen.

Kids campagne: op CampinaCows.nl je eigen koe maken & winnen

Deze campagne heeft al een eerdere flight gekend en is waarschijnlijk vanwege succes verlengd. Ik zie 'm tenminste weer terugkomen op sommige platforms die op kids gericht zijn.

Wat ik ervan vind? Slimme campagne, toegankelijk, grappig en daardoor erg geschikt om 'brand engagement' te creeëren bij kids. En wat in deze campagne is wel of niet geschikt voor kinderen online?

Goed, de homepage is vrij overzichtelijk en brengt kids vrij snel naar de kern van de zaak, de activatie: stel je eigen koe samen.

campina1

Wat aan deze site lastig is voor kinderen, zijn de Engelse termen. Je zou denken dat kinderen weten wat een COW is, maar toch vergis je je daar snel in. Bij een onderzoek naar de nieuwe Nickelodeon website (dit jaar in januari) ondekten wij bijvoorbeeld dat kids het woord "events" niet begrijpen. Zou je misschien ook niet denken, maar we hebben het nu wel aangepast.

Goed, maak nu je eigen koe. Heel toegankelijk:

campina2

Hoewel het na twee keer proberen wel klaar is, maakt de grappige vormgeving dit een leuke ervaring. Je koe wordt zelfs zo leuk dat je hem of haar wellicht wilt delen met anderen of uit gaat printen. Toch blijft het wel bij 1 of 2 keer deelname, denk ik zelf. Hoeft niet altijd erg te zijn en is afhankelijk van je doelstelling natuurlijk. Maar, door deze module wat uit te breiden vermoed ik dat je deze campagne toch best wat langer door zou kunnen zetten.

campina3

Jammer echter, bij het overzicht van de cows, is dat je niet door kan klikken naar meer 'ontworpen' koeien. Waar is die van mij nou bijvoorbeeld?

campina4

Dit is iets wat kids soms erg teleur kan stellen, als ze hun eigen creatie niet terug kunnen vinden. Door het kleine aanbod aan 'pimp items' is de variatie wellicht niet ontzettend groot, maar toch. Kinderen zien graag hun eigen werk terug...

Erg jammer aan deze site is dat het "winnen" gedeelte niet werkt. Is de actie voorbij? Meld dan tenminste dat de actieperiode is afgelopen en dat je bijvoorbeeld je unieke codes (in dit geval) niet meer kunt invullen. Niets is minder frustrerend dan een site onderdeel dat niet lijkt te werken. Resultaat: vele mailtjes in je inbox van teleurgestelde bezoekers... zeker als je op je eigen site communiceert dat de prijzen nog steeds te winnen zijn:

teasercampina

Ook belangrijk: communiceer op je site wie gewonnen heeft. Dat is goed voor de transparantie en zeg nou zelf, je hebt toch niets te verbergen? Ik neem aan dat de prijzen tenminste naar de kinderen gaan die daar ook recht op hebben, dus waarom zou je dat niet laten zien? In ieder geval komt het altijd het eerlijkst over als je laat weten wie er met de prijs vandoor is gegaan. Dit is voor kids even een teleurstelling, maar minder vervelend dan het idee dat je helemaal niet weet wat er gebeurd is met de actie waar jij je hart en ziel in gestopt hebt (in sommige gevallen).

Samenvattend: goede actie die kids vast en zeker zo gek moet hebben gekregen om massaal mee te doen. Op sommige kleine punten nog wat te verbeteren, maar zeker een goed platform om aan te jagen via kinderwebsites.

Denk wel dat het na twee campagneperiodes zoveel kids heeft bereikt (dat hoop ik tenminste voor Campina), dat de houdsbaarheiddatum van deze site zeker zijn einde begint te naderen.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies