Contentbijbel: Lessen uit verhalen

Vorig artikel Volgend artikel

‘Content marketing is dead,’ zeggen sommige marketing experts. Lukraak wat blogposts publiceren is inderdaad geen lang leven beschoren. Maar mensen zullen altijd een behoefte hebben aan verhalen; aan pakkende vertellingen die in de prehistorie waarschijnlijk al rond het kampvuur zongen. De grote vraag voor bedrijven die mensen willen raken met verhalen (en het gehoor tot klant willen maken) is natuurlijk: hoe doe je dat? Cor Hospes beantwoordt die vraag al verhalendvertellend in de vandaag verschenen ‘Contentbijbel’.

Contentbijbel: Lessen uit verhalen

Hospes, oud-journalist bij grote kranten en (vak)bladen en voormalig redacteur en editorial consultant bij een uitgeverij, is zelf een geboren verteller. Zijn Contentbijbel is net als de inspiratiebron, het Heilige Schrift, opgedeeld in twee delen. In het ‘oude contenttestament’ verzamelt Hospes de mooiste content voorbeelden, vaak ook van eigen bodem, zoals de verhalen die Annie M.G. Schmidt schreef in opdracht van verschillende merken. De paragrafen lezen weg als achtergrondverhalen, met het verschil dat Hospes de lezer – vaak tegen het eind van het hoofdstuk – expliciet laat zien wat hiervan te leren is.

In het tweede deel, het ‘nieuwe contenttestament’, volgt een concreet stappenplan. Hospes volgt daarbij zijn eigen formule. Hij noemt dit de ‘Content code’: C = STE + 5W x 4C. STE staat daarbij voor het DNA van een merk: je passie, de reden waarom het bedrijf is opgericht. De 5W’s zijn de journalistieke vragen ‘Wat, Wie, Waar, Wanneer, Waarom’. Met de C’s bedoelt Hospes de redenen om content in te zetten: content begint met Creatie, moet zorgen voor Conversatie, wat leidt tot Contact en daarna idealiter tot Conversie (goede content heeft een call to action). Hij besluit met de tien (of eigenlijk elf) geboden van content marketing met onder andere de opdracht om verhalen te vertellen, betekenisvol te zijn en als een profeet voor de discipelen te zijn. Het doel: content voor de eeuwigheid creëren.

Voor lezers die vaker boeken over content marketing ter hand nemen klinken de termen en tips bekend. De meerwaarde van Hospes’ boek ligt vooral in zijn achtergrond als journalist. Hij weet hoe je verhalen moet vertellen en geeft met zijn voorbeelden genoeg inspiratie en handvatten om zelf aan de slag te gaan met je eigen evangelie. Of de bijbel van Hospes ook tot in de eeuwigheid gedeeld zal worden, valt nog te bezien. Het is in elk geval een handig naslagwerk voor bedrijven die content willen leren inzetten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies