Start wearing purple: de herpositionering van Yahoo

Vorig artikel Volgend artikel

Yahoo is sinds september bezig met een campagne die helemaal draait om de kleur paars: "Start wearing Purple".

Zelf vond ik de site in eerste instantie nogal wazig en helaas kan ik niets zeggen over de campagne in zijn geheel. Maar, het merk probeert zich duidelijk opnieuw te positioneren. Alles wat ze doen, proberen ze in deze campagne zoveel mogelijk te relateren aan de kleur paars.

Sommigen zijn er helemaal fan van, en andere mensen hebben twijfels of deze campagne inderdaad positieve invloed zal hebben op het Yahoo merk en zijn resultaten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zojuist toch wel een beetje ben meegezogen in de wereld van het paars.

Start wearing purple: de herpositionering van Yahoo

Er zitten een aantal creatieve ideeën in deze campagne, die inspirerend kunnen zijn voor andere merken of sites. Daarnaast is de campagnesite geinig opgezet en qua content klik je er best fijn doorheen.

De site heeft diverse onderdelen, waar je in eerste instantie getriggerd wordt door beeld. Bijvoorbeeld purple picks, waar elke 45 seconden nieuwe foto's staan die iets met paars te maken hebben. Pas als je doorklikt krijg je detailinformatie en als je nog een keer doorklikt, kom je uiteindelijk steeds wel op een Yahoo site of subonderdeel van Yahoo.com uit...

picks

Die foto's worden trouwens gemaakt door camera's die op paarse fietsen vastgemaakt zijn:

purplepeda%3Bs

Grappige aanpak richting je bezoekers om een merk 'opnieuw' te leren kennen en ontdekken. En uiteindelijk wellicht weer meer traffic naar je site te genereren. De opzet werkt goed in op je nieuwsgierigheid en doet je afvragen hoe je er zelf ook onderdeel van kunt worden. Niet dat je dat perse wil uiteindelijk, maar het wordt wel constant gesuggereerd...

Via het weblog van 'trendspotter' Josh Spear, kwam ik trouwens op het spoor van deze campagne. Hij is onder andere geïnterviewd. Een deel van de invulling van deze site is namelijk interviews met mensen die ook "purple" zijn volgens Yahoo. Wat Josh hier zelf op zijn blog over schrijft:

The campaign is what they refer to as a “call-to-action’ by Yahoo! for people to live life as an individual, and with an exclamation point. The campaign emphasizes (despite any economic situation) their roots through the color and spirit of purple — it means individuality, imagination and innovation.

josh

Goed, samenvattend: interessante online aanpak van een herpositionering, creatief aangepakt en redelijk activerend richting de websitebezoekers. De inhoud / het thema paars komt echter wel heel erg over alsof het meer voor eigen werknemers is bedoeld dan voor buitenstaanders. Evengoed is de campagnesite wel wel leuk ter inspiratie voor andere campagnes, merken of sites.

Of deze campagne echter Yahoo weer een hele grote site (of zelfs netwerk van sites) gaat maken, durf ik natuurlijk niet te zeggen. Op dit moment zijn ze nog groot in een aantal niches, maar ik ben bang dat het voor online toch belangrijker is om te zorgen dat je platform en/of dienst goed is, dan dat je een mooie campagne maakt voor een verouderde site of iets dat niet (meer) voldoet aan de wensen van je gebruikers. Aan welke kant Yahoo uitkomt, only time will tell...

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies