Oprichter Apple voorspelt tweede Dot-com Bubble

Vorig artikel Volgend artikel

In een opmerkelijk bericht in The Telegraph vandaag voorspelt Apple oprichter Steve Wozniak niet alleen dat de iPod over een paar jaar 'een uitgerangeerd product zal zijn', hij verwacht ook een herhaling van de Dot-com crisis zoals die zich in 2000 voordeed.

Oprichter Apple voorspelt tweede Dot-com Bubble

Wozniak is van mening dat veel 'web2.0'-diensten en sociale netwerken overgewaardeerd zijn, waardoor menig venture capitalist op dit moment in gebakken lucht aan het investeren is. Hij baseert zijn mening mede op de klappen die ook de technologiefondsen op dit moment aan alle kanten krijgen. Het aandeel Apple zakte deze week zo'n 20% in waarde omdat verwacht wordt dat consumenten in tijden van economische crisis minder gaan uitgeven aan de (overwegend dure) producten van Apple.

De huidige situatie in Silicon Valley vertoont veel overeenkomsten met die van vlak voor de eeuwwisseling. Van de opnieuw 'overwegend jonge ondernemers in jeans' wordt gezegd dat ze weliswaar briljante technologische ideeën hebben, maar dat maakt de meesten onder hen niet automatisch slimme zakenmensen. 

Ondanks de onvolledige of vaak slecht uitgewerkte businessplannen zijn er door de economische groei van de laatste jaren echter volop investeerders die hun geld over zoveel mogelijk 'potentieel succes-bedrijfjes' verspreiden. De hoop 'in te zetten op een nieuwe Google of Yahoo' is na het slagen van deze bedrijven na de eerste crisis alleen maar toegenomen.

Nu het inversteerdersgeld opdroogt, en het rendement van gedane investeringen vooralsnog uitblijft, is het volgens Wozniak nog maar de vraag hoeveel dot-com bedrijfjes het de komende zullen gaan volhouden.

Het is niet te hopen dat zijn voorspelling uitkomt. In 2003 - toen de bubble definitief uiteen gespat bleek - moesten de Webby Awards noodgedwongen virtueel worden uitgereikt omdat de weinige dot-com bedrijven die er nog over waren de vliegtickets naar San Fransisco niet konden betalen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies