Wanadoo werd Orange werd Online

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste campagne van het 'nieuwe' internetmerk Online is een feit. Sinds een week lopen de reclamespotjes van de ADSL aanbieder die voorheen zaken deed onder de naam Orange Breedband, nog niet zo lang daarvoor als Wanadoo, en daarvoor zelfs nog als Euronet.

Het zijn het soort bedrijfjes dat in de loop der tijd weliswaar door anderen wordt overgenomen, maar toch altijd een aparte entiteit binnen zo'n conglomeraat blijft. Wanadoo veranderde na de overname door Orange slechts de bordjes op de deuren van haar pand in Amsterdam, maar bleef er stoïcijns gevestigd, ver weg van de nieuwe moedermaatschappij in Den Haag.

Wanadoo werd Orange werd Online

Toch ontkwam het bedrijf er natuurlijk niet aan de Orange huisstijl over te nemen, en om bijvoorbeeld de twee internetsites samen te voegen. In de praktijk bleek vooral dat laatste nogal een probleem. Internetaanbieder Wanadoo had net als veel concurrenten inmiddels een uitgebreide nieuwsportal draaiende, met nieuws, weer en verkeer, maar ook muziek- en filmreviews, online nieuwtjes en nog veel meer.

Kortom: een redactie die je niet zo maar op straat zet. Orange had tot dat moment een veel eenvoudigere site, met toestel- en abonnementen informatie, een e-shop en klantenservice. De nieuwe site werd daarom een compromis, maar tot grote tevredenheid van de Wanadoo tak in Amsterdam, wel één in hún beheer. Behalve de telefonie e-shop, die vanuit Den Haag gemanaged werd.

In de praktijk bleek het moeilijk de twee producten (breedband en telefonie) én alle nieuwscontent op overzichtelijke wijze op Orange.nl te plaatsen. De site werd vanuit Den Haag en Amsterdam aangevuld met allerhande acties, producten en diensten hetgeen resulteerde in een wildgroei aan pagina's. Een oerwoud voor de Orange klant.

Een jaar later werd echter duidelijk dat Wanadoo niet lang oranje zou blijven. T-Mobile maakte de overname van Orange bekend al was op dat moment onduidelijk of het voormalige Wanadoo daarbij ook zou worden ingelijft. Inmiddels is duidelijk dat Online wel een dochteronderneming van T-Mobile is, maar in elk geval op eigen houtje en met eigen huisstijl verder mag.

En dat is misschien maar goed ook, want een eigenzinnige club mensen die al vier overname's op zijn CV heeft staan, laat zich niet nog een corporate identity aanmeten die de hunne niet is. Met schone lei van start lijkt in elk geval het beste startpunt.

Dat het goede onderhandelaren - of gewoon handige jongens - zijn blijkt overigens wederom: de URL Orange.nl leidt inmiddels door naar Online.nl. Waar gelukkig wel een hele overzichtelijke productinformatiepagina prijkt.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies