Grote steden en social media vol met rouwende knuffels

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week zijn door heel Nederland duizenden rouwende knuffels opgedoken. De knuffels dragen een label met de boodschap: “Ieder jaar verliezen 160.000 knuffels in Afrika hun vriendje aan de gevolgen van aids. Zonder behandeling wordt de helft van alle kinderen met hiv in Afrika niet ouder dan twee jaar.” De vinder wordt gevraagd om het verhaal van de knuffel te delen op Facebook, Twitter of Instagram met de #stopaidsnow. Zo hopen ze zoveel mogelijk aandacht te genereren en de noodzaak van behandeling voor kinderen met hiv te benadrukken.

Grote steden en social media vol met rouwende knuffels

Heel de stad vol knuffels
Mijn collega kwam donderdag het kantoor in met 2 knuffels. ‘Wil je een knuffel?!’ zei ze zo blij als een kind. Ik kreeg een leuke roze aap met dikke lippen en hij maakt ook nog geluidjes! Als snel ging het verhaal door het kantoor en stonden we allemaal buiten te kijken naar het Domplein vol knuffels. Kinderen waren helemaal enthousiast en ik hoorde dat zij dit al wisten van het jeugdjournaal. Volwassen of niet, op het Domplein liepen op dat moment alleen maar kleine kinderen te zoeken naar de leukste of meest grappige knuffel.

Eenmaal binnen en bekomen van de hysterie en lol zagen wij het kaartje aan de knuffel hangen. Hierop stond het verhaal van mijn roze aapje die zijn vriendinnetje kwijt was geraakt aan aids.

Naar mijn mening een erg ludieke actie, perfect bedacht door STOP AIDS NOW en hun reclamebureau Achtung. Maar wat is het doel en het effect?

Knuffels raken ieders hart

Ik merk het aan mezelf. Ik ben afgestompt. Ik kan niet al het leed van de wereld toelaten tot mijn hart, want dat is te veel pijn en verdriet. Ik kies er dan ook voor, net als zovelen, om niet meer te voelen. Nare reclame op TV? Zappen!

Een knuffel is echter een universeel object dat symbool staat voor liefde en vertrouwen. Kinderen, in Afrika, die geen geld hebben om knuffels te kopen maken ze van bananenbladeren. Ieder kind heeft een knuffel en iedereen kan geraakt worden door een knuffel. Door op deze manier het kind in mij te triggeren heb ik de knuffel geadopteerd, hem trots gedeeld op Twitter, Facebook en instagram en heb ik uiteindelijk de boodschap luid en duidelijk binnen gekregen.

En aan de vele foto’s online te zien ben ik niet de enige geweest.

collage%20stopaidsnow%20actie


De rol van geluk
Toen ik hoorde over deze actie heb ik contact opgenomen met de campagne manager - Norbert Hendriks - van STOP AIDS NOW. Ik vroeg me namelijk af hoe deze actie tot stand was gekomen. Kun je het succes van een campagne echt beïnvloeden of is het een kwestie van geluk?

Succes van een actie begint uiteraard met het idee. Als het een goed idee is, is de kans groter dat deze opgepakt zal worden. Maar als je aan een reclamebureau vraagt om een viral te ontwikkelen voor je, dan zal je uitgelachen worden, dit is niet te doen. Dat is dan toch een stukje timing en geluk.” – Aldus Hendriks

Natuurlijk kun je wel een aantal dingen doen om het geluk een handje te helpen. Zo is er uiteraard een pers offensief ingezet, zijn bevriende BN’ers gevraagd om als eerste een foto te uploaden en dit met vriend en fan te delen en meer. Dit maakt het echter niet meteen tot een succes.

Succes van een actie kan beïnvloed worden door negatieve gebeurtenissen – bijvoorbeeld: er gebeurt een ramp en de pers heeft geen tijd voor je actie – of een positieve gebeurtenis. Zo vertelde ik de campagne manager dat er op de dag dat het Domplein vol stond met knuffels er die avond op het plein een groots evenement plaats vond voor de Tour de France. Nationale en International pers waren daar aanwezig om de ASO, burgemeester enzovoort te zien en te feesten op de muziek van DJ Bakermat. Dit alles dus omringt met knuffels. Dit wist men niet toen de actie gepland werd!

Toegegeven, ik had verwacht dat het wat meer te sturen zou zijn, maar we kunnen aan de hand van deze casus wel stellen dat een goed idee niet garant staat voor een viral, hier komt een zeker geluk bij kijken.

Het resultaat
Allemaal leuk en aardig die knuffels, maar het gaat er uiteindelijk om dat STOP AIDS NOW het doel, gesteld voor de gehele campagne, behaald en dat zij hun goede werk voort kunnen zetten.

Het uiteindelijke doel van de gehele campagne is om 100.000 kinderen in Afrika een behandeling aan te kunnen bieden. Je kunt voor 4 euro per maand al 2 kinderen helpen aan een behandeling en dus een leven! Vandaag moet dat toch echt gaan lukken lijkt mij. Op het Amsterdamse Museumplein rouwt namelijk vandaag een reusachtige knuffelbeer van acht meter naast een symbolisch graf. Ik zie het ontroerende tafereel nu al in mijn gedachten, jij?

Het doel van de guerrilla actie was om meer bekendheid te krijgen voor de campagne/ het doel en om minimaal 2 nationale media hiervan bericht te laten doen. Die missie is al meer dan geslaagd.

Wensen, dromen of doelen voor het virale effect op sociale media is niet echt gekwantificeerd. Dit omdat men nog niet goed in kan schatten wat de norm is. Het Facebook bericht met het filmpje (zie hieronder) is echter het meest gedeelde bericht op de pagina en de video zelf is al ruim 40.000 keer bekeken.



Kosten knuffels
Een sympathieke actie is het zeker, maar ik bleef toch met 1 prangende vraag zitten. Had het geld van de knuffels niet beter gestoken kunnen worden in het project zelf?

Deze gedachte is simpelweg te kort door de bocht. Maanden lang is er namelijk met allerlei partijen keihard gewerkt aan het verzamelen van tweedehands knuffels voor deze actie. De kosten worden aan alle kanten gereduceerd en getoetst aan het gewenste resultaat. Uiteraard wordt er ontzettend voorzichtig omgesprongen met de fondsen en ook de leveranciers houden hier rekening mee bij het berekenen van hun prijs. Verder zijn er voor het verspreiden van de knuffels vele lieve vrijwilligers die dit hebben gedaan.

Wat denk jij dat het succes is achter deze viral? Ik hoor graag jouw gedachten hierover!

Laura Arends

Geek - Eigenwijs - Infojunk - Babbelbox - Ontdekker - Blogt: @Dutchcowgirls @42bisNL @Vivelevoyage - Work: DGA @BusinessBabbels & online marketeer @St...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies