#CC03: Thought leaders over content marketing

Vorig artikel Volgend artikel

Episode 3 van de Content Club speelde rond het thema ‘Thought leadership’. Hoe zet je als autoriteit op jouw gebied content marketing in? Twee bedrijven deelden hun strategie: Veldhoen + Company en IBM. 

Veldhoen + Company als Thought Leader: Het Nieuwe Werken

In de B2C markt weet niet iedereen dit, maar in de B2B wereld is het wel bekend: “Het Nieuwe Werken” is uitgevonden door Veldhoen + Company.

Na Het Nieuwe Werken in Nederland geïntroduceerd te hebben, zijn ze inmiddels ook grondlegger van dit concept in Australië, België, Groot-Brittannië en Scandinavië.

Het Brabantse adviesbureau (standplaats: Waalre) geven onder meer veranderingsprocessen vorm bij bedrijven als Microsoft en Rabobank.

Content Marketing bij Veldhoen + Company

Veldhoen + Company wordt door haar opdrachtgevers al 20 jaar erkend als thought leader. De peilers van deze positie zijn onder meer: visie en geloof, 'practice what you preach' en het uitdragen van je visie.

Het belangrijkste medium bij dat visie uitdragen zijn de 35 Veldhoen + Company medewerkers, die met passie en ervaring de opdrachtgevers bijstaan. 

Content vormen die Veldhoen + Company actief inzet zijn:

  • Boeken, gepubliceerd in eigen beheer, die 10 jaar na dato nog steeds gebruikt worden in verschillende organisaties.
  • Artikelen en nieuwsbrieven.
  • Video op de website. 

Social media (met name LinkedIn) gaat een grotere rol spelen in de marketing mix, maar is op dit moment bescheiden.

IBM als Thought Leader: A Smarter Planet

Ooit begon IBM als producent van koffiemolens. Tegenwoordig ligt de focus meer op de ontwikkeling van software en diensten in een B2B markt.

In dat kader heeft IBM het concept ‘A Smarter Planet’ gemunt. Het Amerikaanse bedrijf presenteert oplossingen, met behulp van technologie, die voor een betere wereld zorgen. IBM draagt dat idee, als thought leader, ook uit naar buiten. 

Content Marketing bij IBM

Het concept 'A Smarter Planet' wordt ook bij IBM in de eerste plaats uitgedragen door de werknemers. Slimme oplossingen die de wereld verbeteren zijn de insteek voor IBM research. Dit levert vervolgens voorpaginanieuws en online en offline discussies op. 

Om dit agendapunt verder onder de aandacht te brengen is 'A Smarter Planet' ingezet binnen een advertentiecampagne, met een content feel. In de New York Times en Wall Street Journal verschenen bijvoorbeeld uitgebreide essays over hoe sommige sectoren of systemen slimmer kunnen worden met toepassing van techniek. IBM bracht ook de game Runtime uit en zette video in bij het uitdragen van haar boodschap.

Tijdens de avond presenteerde IBM een case over de inzet van video in haar content marketing strategie. Het pakkende filmpje met de 10-jarige Aurora in de hoofdrol en haar technologische oplossing voor een alledaags probleem (een verlichte zebra om te voorkomen dat ze over het hoofd wordt gezien) werd verspreid via paid, owned en earned media. Het activeren van earned media, mede door shares van IBM'ers zelf, zorgde voor betere resultaten dan de paid banner ad campagne op fd.nl. Zie voor de details van deze case de presentatie van IBM op Slide Share of mijn verslag op kispi.nl.

Deze though leaders zetten content marketing op diverse manieren in. Is jouw bedrijf ook een goeroe op een bepaald gebied? Hoe ziet jullie content marketing strategie er uit? 
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies