The Case 2013: Hoe Fonq de overgang naar mobiel maakte

Vorig artikel Volgend artikel

Het NIMA organiseerde op 15 oktober ‘The Case’; een congres over de werkelijkheid van online marketing. De bijeenkomst heet niet zomaar ‘The Case’. Verschillende geslaagde online marketing voorbeelden kwamen voorbij. Namens Dutch Cowgirls was ik aanwezig bij een aantal sessies: vandaag een blog over hoe Fonq, het eigenzinnige webwarenhuis, de transitie naar mobiel maakte.

The Case 2013: Hoe Fonq de overgang naar mobiel maakte

Patrick Kerssenmakers, CEO van Fonq, vertelt tijdens The Case 2013 over hoe Fonq haar mobiele site heeft opgezet. Want daar zijn ze bij Fonq van overtuigd: je moet nu mee met mobiel. Sterker nog, als je nu nog geen site hebt die mobiel goed werkt, ben je eigenlijk al te laat. 

Het sleutelwoord in deze case is afpellen. Bij Fonq doen zij zoveel mogelijk zelf. Patrick en zijn team luisteren en kijken om zich heen, lezen, kijken Tedx Conferenties, bestuderen hun eigen statistieken en proberen te voorspellen waar de markt naartoe gaat. Staat er eenmaal een product, dan blijft het team de case afpellen.

In 2011 ontwikkelde Fonq samen met een bureau dat daar goed in is hun eerste mobile website. Eerst gingen demo’s live, daarna beta’s live en vervolgens de mobiele site echt live. Deze pagina had niet het gewenste effect: slechts 6 % van de totale mobiele orders kwam via m.fonq.nl (94 % van de mobiele bestellingen werd dus via de reguliere website gedaan). De tabletversie werd na een dag al offline gehaald omdat de gewone site prima bleek te werken. Fonq investeerde ook in een IOS app. Die werd ongeveer 100 keer gedownload (waarschijnlijk door de 100 Fonq medewerkers). Na drie weken ging daar ook de stekker uit. 

Verder afpellend ging Fonq werken aan een mobiel site 2.0. Ze keken naar de trends en zagen bijvoorbeeld dat mensen hun mobiel niet als een tablet gebruiken en wilden daar iets mee doen. Ook was hun wens de interactievorm die mensen herkennen van Facebook te incorperen in de nieuwe mobiele site.

Fonq had de reguliere website ook volledig responsive kunnen maken, maar besloot een vaste mobiele site te maken. Ze wilden namelijk snel live en met hun eigen CMS werkte een aparte site handiger. 

Een aantal trade-offs moesten helaas ook gemaakt worden: 

  1. Op de mobiele website is minder ruimte voor inspiratie (zoals het magazine en de giftfinder), maar de context is ook anders, dus dit was niet perse nodig in de opinie van Fonq.
  2. The seamless journey, waarbij je op je mobiel een product in je winkelwagen stopt en die daarna ook weer vindt als je via een ander device inlogt, was niet haalbaar. 

Het resultaat is indrukwekkend: Fonq realiseerde een stijging van 52 % op hun mobiele conversie. 88 % van de mobiele gebruikers koopt inderdaad op m.fonq.nl met hun mobiel (in plaats van 6 % met de vorige versie). 9,5 % van de bezoekers is inmiddels mobiel en 3,5 % van de orders komen binnen via de mobiele site. 

Tips van Fonq bij de transitie naar een mobiele site:

Pel de vraagstukken af

Ga uit van trial & error

Blijf analyseren

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies